Droga hamowania pojazdu – czym jest i jak ją obliczyć?

Redakcja 2023-07-11
autostrady.com.pl » Blog » Droga hamowania pojazdu – czym jest i jak ją obliczyć?

Poprawne przewidzenie drogi hamowania pojazdu przez kierowcę jest niezbędne do zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy. Warto wiedzieć, że jej wartość zależy od wielu czynników. Wpływ na długość drogi hamowania pojazdu mają: stan samochodu, opon, warunki atmosferyczne. Dlatego ważne jest, aby dopasować prędkość jazdy do panującej pogody i zadbać o kontrolę auta oraz odpowiednie wyposażenie. Dowiedz się, czym jest droga hamowania pojazdu i w jaki sposób można ją obliczyć? 

Czym jest droga hamowania auta?

Droga hamowania to odcinek, jaki pokonuje pojazd od czasu naciśnięcia hamulca przez kierowcę do całkowitego zatrzymania się samochodu. Natomiast nie uwzględnia się przy pomiarze tej wartości czasu reakcji osoby prowadzącej auto. Droga hamowania samochodu jest zależna od wielu czynników, które powinien uwzględniać kierowca podczas jazdy. 

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Od jakich czynników zależy droga hamowania pojazdu?

Bezpieczne prowadzenie samochodu wymaga rzetelnej oceny przez kierowcę warunków panujących na drodze. Przy ocenie czasu hamowania pojazdu należy wziąć pod uwagę następujące czynniki: 

  • stan techniczny pojazdu, 
  • rodzaj ogumienia, 
  • prędkość poruszania się samochodu, 
  • rodzaj nawierzchni, 
  • warunki pogodowe. 

Te aspekty mają wpływ na wydłużenie się lub skrócenie drogi hamowania pojazdu.  

Prędkość a droga hamowania samochodu 

Jednym z podstawowych elementów, które mają wpływ na to, jak dużo czasu mija od naciśnięcia hamulca o całkowitego zatrzymania się pojazdu, jest prędkość. Co do zasady, im szybciej porusza się auto, tym dłuższa jest droga hamowania. Dla przykładu samochód poruszający z prędkością 30 km/h powinien zatrzymać się po przejechaniu około 5-6 metrów. Z reguły, jeśli szybkość jazdy zwiększa się o 10 km/h należy dodać kolejne 6 metrów. Jednak tylko, jeśli auta porusza się po równej i suchej najezdni, a jego stan techniczny i ogumienie są prawidłowe.  

Mokra jezdnia a droga hamowania samochodu 

Co się dzieje w przypadku hamowania podczas deszczu lub opadu śniegu? Ma tu zastosowanie zmniejszenie tarcia opon o podłoże. Droga jest bardziej śliska, zatem zanim dojdzie do zatrzymania się pojazdu, mija więcej czasu. W przypadku poruszania się po mokrej najezdni, liczbę przejechanych metrów podczas drogi hamowania należy wydłużyć co najmniej dwukrotnie. Zatem pojazd jadący z prędkością 30 km/h zatrzyma się dopiero przejechaniu 12-13 metrów. W przypadku najezdni pokrytej śniegiem lub oblodzona, droga hamowania wydłuży się nawet do kilkudziesięciu metrów więcej. Zatem jeśli warunki pogodowe są trudne, należy dla bezpieczeństwa dostosować prędkość.  

Warto wziąć także pod uwagę rodzaj nawierzchni. Sucha droga asfaltowa pozwala na szybsze zahamowanie pojazdu, aniżeli ta wykonana z betonu czy kostki.  

Stan techniczny pojazdu a droga hamowania  

Kierowcy często zastanawiają się, czy stan techniczny samochodu przekłada się na długość drogi hamowania. Jak najbardziej. Szczególnie znacznie ma sprawność układu hamulcowego. Dlatego ten element jest obowiązkowo sprawdzany podczas corocznego badania w stacji kontroli pojazdów. Zużyte klocki i tarcze hamulcowe przekładają się na dłuższą drogę hamowania samochodu. Wynika to z zmniejszonej pojemności cieplnej tych części. Co więcej – w skrajnych przypadkach może dojść nawet do unieruchomienia koła i utraty możliwości zatrzymania samochodu. To rodzi ogromne niebezpieczeństwo na drodze. Auto z niesprawnymi klockami hamulcowymi lub tarczami nie przejdzie badania technicznego. 

Wymiana tych elementów jest w dużej mierze zależna od stylu jazdy. Bardziej dynamiczni kierowcy powinni zadbać o nowe klocki hamulcowe już po przejechaniu 20 tys. km. Natomiast osoby preferujące spokojną jazdę mogą to zrobić dopiero po 30 tys. km. Symptomy zużytych klocków hamulcowych to ściąganie na boki pojazdu podczas hamowanie, wydłużona droga zatrzymania się samochodu i charakterystyczny metaliczny dźwięk tarcia. Mogą pojawić się także wibracje na kierownicy.  

Oprócz stanu technicznego pojazdu, przy drodze hamowania znaczenie ma także zastosowanie nowoczesnych technologii. Nowe samochody zwykle zatrzymują się szybciej, niż te ze starszych roczników.  

Rodzaj ogumienia a droga hamowania pojazdu

Podczas obliczania drogi hamowania pojazdu znaczenie ma także stan techniczny ogumienia i jego rodzaj. W Polsce występują 4 pory roku, a zimą często można zaobserwować marznące opady i śnieg. Dlatego kierowca powinien zadbać o odpowiednie ogumienie w zależności od sezonu. 

Opony letnie zwykle zakładane są w okolicach kwietnia. To wtedy zminimalizowane jest ryzyko przymrozków czy opadów śniegu. W porównaniu do opon zimowych, letnie mają płytszy bieżnik i lepiej radzą sobie z oprowadzaniem wody. Natomiast opony zimowe są grubsze i nadają się do jazdy po oblodzonej lub zaśnieżonej najezdni. Ponadto takie ogumienie jest przystosowane do użytkowania podczas ujemnych temperatur i pozostaje elastyczne. Opony zimowe powinno zakładać się na przełomie października i listopada. Wynika to z ochłodzenia. Ogumienie letnie użytkowane przy temperaturze poniżej 8 stopni staje się sztywne, przez co wydłuża się znacząco droga hamowania, a ponadto opona szybciej się zużywa. 

Czy w takim razie można jeździć na oponach zimowych przez cały rok? To byłoby niezwykle ryzykowne działanie. Ogumienie zimowe ma gruby bieżnik, który doskonale radzi sobie z odprowadzaniem śniegu i ma zwiększone na tarcie na oblodzonej nawierzchni. Natomiast znacznie gorzej zachowuje się podczas deszczu, użytkowanie takich opon przy ulewach zwiększa ryzyko poślizgu. Wydłużeniu ulega również droga hamowania. Co więcej – choć ogumienie zimowe pozostaje elastyczne podczas niskich temperatur, to przy cieplejszej aurze stają się zbyt miękkie. Wzrasta także ryzyko ich uszkodzenia. 

Natomiast stosowanie opon letnich zimą jest niezwykle niebezpieczna. Droga hamowania wydłuża się wtedy nawet o kilkadziesiąt metrów. Przy ekstremalnych warunkach, jak np. opady marznącego deszczu kierowca może całkowicie utracić panowanie nad pojazdem.  

Stan opon a bezpieczeństwo podczas jazdy  

Duże znaczenie ma także wiek opon. Przeciętnie producenci określają wytrzymałość ogumienia na 10 lat od daty produkcji. Natomiast znaczenie ma także okres eksploatacji. Zwykle zaleca się używanie opon nie dłużej niż przez 8 lat. Przepisy w Polsce nie narzucają wieku stosowanego ogumienia. Jednak zobowiązują do używania opon o określonej grubości bieżnika.  

Według prawa minimalny bieżnik ogumienia powinien wynosić co najmniej 1,6 mm. Należy mieć na uwadze, że im bardziej starta opona, tym więcej wynosi droga hamowania pojazdu. Dla przykładu ogumienie z minimalnie dopuszczonym bieżnikiem wydłuża przejechany odcinek do zatrzymania się samochodu do nawet kilkudziesięciu metrów. Taka opona traci również na funkcjonalności, znacznie gorzej odprowadza wodę na jezdni i charakteryzuje się gorszą przyczepnością. 

Dlatego jeśli chcesz zadbać o skrócenie drogi hamowania, zaopatrz się w wysokiej jakości opony. Powinny być one dostosowane do obecnej pory roku i mieć odpowiednio gruby bieżnik. 

Podsumowanie

  • Droga hamowania pojazdu to ilość przejechanych metrów od naciśnięcia hamulca do zatrzymania się auta.  
  • Wpływ na drogę hamowania mają takie elementy jak rodzaj nawierzchni, panujące warunki atmosferyczne, stan samochodu i ogumienia.  
  • Jazda z niesprawnym układem hamulcowym przekłada się na większą liczbę metrów, które pojazd pokona przed zatrzymaniem się. W skrajnych wypadkach może przyczynić się nawet do braku możliwości zahamowania auta.

Najczęściej zadawane pytania

Czy za jazdę z zużytymi klockami hamulcowymi grozi kara?
Jazda ze zużytymi klockami hamulcowymi jest niebezpieczna, natomiast nie niesie za sobą ryzyka nałożenia mandatu. Warto jednak wiedzieć, że użytkowanie pojazdu z niesprawnymi elementami przekłada się na długość drogi hamowania. Ponadto niesprawne klocki hamulcowe przyczyniają się do szybszego zużycia tarcz. 
Jak dopasować prędkość jazdy do warunków pogodowych?
Limity na drogach przewidują maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać samochód. Jednak kierowca powinien dostosować jazdą do panujących warunków. W przypadku ograniczonej widoczności, opadów deszczu, śniegu czy oblodzenia należy zredukować prędkość. Dzięki temu kierowca skróci drogę hamowania i zadba o bezpieczeństwo na trasie. 
Czy kierowca może otrzymać manat za jazdę zimą na letnich oponach?
Polskie prawo nie przewiduje kary dla kierowców poruszających się zimą na letnich oponach. Natomiast warto zastosować odpowiednie ogumienie, gdyż wpływa to na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem. 
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 1 Średnia: 5]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny