Jazda na suwak – jak i kiedy stosować? Aktualne przepisy

Redakcja 2023-08-07
autostrady.com.pl » Blog » Jazda na suwak – jak i kiedy stosować? Aktualne przepisy

Korki to codzienność na drogach. Stale rosnąca liczba aut w połączeniu z dużym natężeniem ruchu czy remontami przekłada się na zmniejszenie przepustowości na niektórych odcinkach trasy. Chociaż nie masz wpływu na te czynniki, jako kierowca możesz zadbać o zachowanie płynności poruszania się w korku. Sposobem na radzenie sobie z zatłoczonymi drogami jest jazda na suwak. Zobacz, jak i kiedy ją stosować. 

Jazda na suwak, czyli co?

Jazda na suwak powinna być stosowana w miejscach zwężenia na drodze – czyli np. gdy:  

  • ulega zmniejszeniu liczba pasów dostępnych do jazdy w danym kierunku; 
  • prowadzone są roboty drogowe zmniejszające szerokość jezdni; 
  • nastąpił wypadek, po którym pozostałości jeszcze nie zostały usunięte i trzeba omijać jeden z pasów. 

Na czym polega ta technika? Jej nazwa wzięła się nie bez powodu. Kiedy przyjrzysz się suwakom stosowanym w ubraniach, szybko zauważysz, że ząbki po prawej i po lewej stronie zapinają się naprzemiennie. Analogicznie powinni postępować kierowcy zbliżający się do zwężenia drogi. 

Chodzi o to, aby kierowcy jadący po kończącym się pasie mieli możliwość jego płynnego zmieniania, bez długiego oczekiwania na „wciśnięcie się” i ponowne włączenie do jazdy. Zasada jest prosta: auta znajdujące się na pasie sąsiadującym, powinny wpuszczać po jednym pojeździe z tego kończącego się – tak, aby ruch odbywał się naprzemiennie. 

Jazda na suwak: przepisy nakazują stosowanie tej zasady

Jeszcze kilka lat temu jazda na suwak w Polsce była jedynie sugestią czy też jedną z zasad savoir vivre’u na drodze. Krajowi kierowcy często podnosili jednak, że ta reguła była wpisana np. w niemieckie prawo drogowe i podawali przepisy obowiązujące u zachodnich sąsiadów jako wzór. 

Znak „jazda na suwak” pojawił się na polskich drogach już niedługo po roku 2000. Początkowo był to jednak efekt lokalnych inicjatyw samorządowych. Jedna z pierwszych tego typu miała miejsce w Bydgoszczy, jako efekt akcji „Pomóżmy sobie w korkach”. Jednak obowiązek jeżdżenia na suwak został wprowadzony dopiero w grudniu 2019 roku. Obecnie, zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym kierowcy są zobligowani do jazdy na suwak. 

Jak dokładnie brzmią przepisy odnośnie do jazdy na suwak? Tę kwestię regulują ust. 4a i 4b artykułu 22 pkt 4 znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym z dn. 20 czerwca 1997 r. 

Ich treść brzmi następująco: 

4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.  

4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.  

W przepisach jakich jeszcze krajów obowiązuje jazda na suwak? 

Polska i Niemcy to nie jedyne państwa, w których zasada jazdy na suwak znajduje odzwierciedlenie w przepisach. Podobne reguły można znaleźć w kodeksach drogowych stosowanych m.in. w: 

  • Chorwacji; 
  • Włoszech; 
  • Wielkiej Brytanii; 
  • Finlandii, 
  • Portugalii; 
  • Bułgarii. 

Warto zatem pamiętać o tej technice również podczas wyjazdów zawodowych czy wakacyjnych – podobnie jak o wykupieniu odpowiedniego ubezpieczenia komunikacyjnego. 

Jazda na suwak w praktyce: jak przełożyć przepisy na bezpieczną jazdę?

Przytoczone powyżej przepisy są zawiłe, a w codziennej jeździe trudno jest analizować każde słowo wymienionych ustępów prawa drogowego. Przełóżmy więc te zasady na praktykę drogową. 

Jak prawidłowo wykonać jazdę na suwak? 

Zacznijmy od opisania sposobu wykonania samego manewru drogowego. O jego prawidłowe przeprowadzenie muszą zadbać zarówno pojazd wpuszczany z kończącego się pasa, jak i wpuszczający. Jak dokładnie? 

Wpuszczany pojazd powinien: 

  1. dojechać do samego końca pasa jezdni, który się kończy, nawet jeśli wcześniej widzi możliwość przeniesienia się na ten kontynuowany; 
  2. utrzymać prędkość zbliżoną do tej, z którą poruszają się auta na sąsiednim pasie; 
  3. zasygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu; 
  4. skorzystać z tego, że jest wpuszczany na pas kontynuowany, a nie przepuszczać innych pojazdów. 

Wpuszczający powinien natomiast: 

  1. przepuścić dokładnie jeden pojazd z kończącego się pasa – i to dopiero w miejscu jego zakończenia, a nie z wyprzedzeniem; 
  2. ruszyć zaraz za wpuszczonym pojazdem, nie czekając, aż przejedzie kolejne auto z drugiego pasa; 
  3. zachować stałą prędkość oraz odpowiedni odstęp od auta, które jest przed nim – inaczej doprowadzi do stworzenia tzw. fantomowego korka. 

Jak wykonać jazdę na suwak przy trzech pasach drogi? 

Nieco inaczej wyglądają zasady jazdy na suwak w sytuacji, gdy z 3 pasów drogi robi się jeden. Takie przypadki są rzadkie, ale warto wiedzieć, jak postępować. 

W takim przypadku istotna jest kolejność przejazdu aut. Gdy otwarty pozostaje środkowy pas, a dwa pozostałe się kończą, auto jadące po środku powinno przepuścić dwa pojazdy: 

  • w pierwszej kolejności powinien przejechać ten z prawego pasa ruchu; 
  • w drugiej ten z lewego pasa ruchu, 
  • w trzeciej pojazd poruszający się pasem środkowym. 

Następnie cały cykl powinien się powtórzyć. Trzeba tu zachować szczególną ostrożność przy pilnowaniu kolejności jazdy. 

Jazda na suwak – jakie są najczęstsze błędy?

Chociaż zasady związane z jazdą na suwak są raczej proste i klarowne, zdarzają się błędy. Warto ich unikać, ponieważ jeśli będą poważne, może to doprowadzić do kolizji – a w efekcie do pogłębienia i wydłużenia zatoru. 

Szczególnie częstymi błędami są: 

  • nieprzepuszczanie pojazdów z kończącego się pasa; 
  • blokowanie pasa ruchu, tak aby inni uczestnicy nie mogli przejechać do końca tego, który się kończy; 
  • „wpychanie się” poza kolejnością (zarówno przez wpuszczających, jak i wpuszczanych); 
  • próby zjeżdżania z kończącego się pasa z wyprzedzeniem; 
  • zwiększanie prędkości przy poruszaniu się na suwak. 

Warto zachować cierpliwość i ułatwić przejechanie przez zator zarówno sobie, jak i innym uczestnikom ruchu. Warto przy tym pamiętać, że nieprzestrzeganie zasad jazdy na suwak może się zakończyć mandatem i przyznaniem punktów karnych. 

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Kiedy nie obowiązuje jazda na suwak?

Jazda na suwak jest stosowana, kiedy wskutek zwężenia utworzył się korek, przez co auta poruszają się w „warunkach znacznego zmniejszenia prędkości”. Natomiast nie stosuje się jej na pasach pozwalających na płynne włączanie się do ruchu. Są to np. wjazdy na trasy szybkiego ruchu czy te przy stacjach paliw. 

Co warto wiedzieć? 

  1. Jazda na suwak jest w Polsce obowiązkowa od grudnia 2019 roku. Za nieprzestrzeganie tej zasady grozi mandat. 
  2. Tę regułę stosuje się przede wszystkim w sytuacjach zwężeń na drodze – w tym przy remontach czy po wypadkach dla upłynnienia ruchu i skrócenia korków. 
  3. Przy jeździe na suwak wpuszczany pojazd musi dojechać do końca swojego pasa, a wpuszczający – przepuścić dokładnie jednego uczestnika ruchu przed sobą. Należy zachować względnie stałą prędkość. 
  4. Poza Polską, jazda na suwak obowiązuje m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Chorwacji czy Bułgarii. 
  5. Najczęstsze błędy przy jeździe na suwak to blokowanie pasa ruchu i wymuszanie pierwszeństwa. 

Najczęściej zadawane pytania 

Czy jazda na suwak jest w Polsce obowiązkowa?
Tak. To wymóg prawny w naszym kraju od grudnia 2019 roku, gdy w życie weszła nowelizacja kodeksu drogowego. 
Gdzie poza Polską trzeba jeździć na suwak?
Podobne przepisy obowiązują m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Portugalii, Finlandii, Włoszech czy Bułgarii. 
Jaki mandat grozi za nieprzestrzeganie zasady jazdy na suwak?
Mandat karny może wynieść nawet 500 zł. 
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 2 Średnia: 4.5]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny