Wybierasz się na urlop lub weekendowy wypad za miasto i chcesz zabrać ze sobą rower? Musisz zadbać o bezpieczny i komfortowy transport. Do wyboru masz przewóz jednośladu wewnątrz samochodu lub zamocowanie go na bagażniku dachowym, montowanym na hak bądź tylnej klapie. Sprawdź zalety i wady każdego z tych rozwiązań i wybierz najwygodniejszy sposób.
Przewożenie roweru wewnątrz samochodu – co warto wiedzieć?
Przewożenie roweru wewnątrz samochodu jest rozwiązaniem, jeśli nie dysponujesz bagażnikiem montowanym na dachu lub haku auta. Nie musisz rezygnować z podróżowania jednośladem i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Wystarczy, że właściwie przygotujesz go do transportu.
Przede wszystkim zadbaj o jego dokładne wyczyszczenie z zabrudzeń, ponieważ błoto może zanieczyścić wnętrze auta. Złóż tylne siedzenia oraz wyciągnij niepotrzebne rzeczy z bagażnika. W ten sposób maksymalnie zwiększysz dostępną przestrzeń. Jeśli rower nie zmieści się w całości w samochodzie, zdejmij przednie koło oraz przekręć kierownicę w bok.
Nie zapomnij również o prawidłowym zabezpieczeniu jednośladu. Elementy szczególnie narażone na uszkodzenia to wózek i hak przerzutek. Warto owinąć je folią bąbelkową lub zastosować specjalne osłony.
Ułóż rower w taki sposób, aby nic nie naciskało na szprychy. W przeciwnym razie mogą one nie tylko się odkształcić, ale również pęknąć. Aby ochronić zarówno jednoślad, jak i wnętrze samochodu, zastosuj specjalny pokrowiec lub torbę. Jeśli nie masz takich akcesoriów, możesz owinąć rower kocem. Zabezpiecz go także przed przesuwaniem przede wszystkim w przypadku nagłego hamowania za pomocą pasów mocujących.
Najważniejsze zalety przewozu jednośladu wewnątrz samochodu to:
- brak konieczności ponoszenia kosztów związanych z zakupem specjalnych bagażników,
- lepsza ochrona przed kradzieżą w trakcie postoju,
- brak negatywnego wpływu na aerodynamikę pojazdu i zwiększenia zużycia paliwa,
- skuteczne zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Jest to jednak rozwiązanie mające pewne ograniczenia. Przede wszystkim umieszczając rower wewnątrz pojazdu, zmniejszasz dostępną przestrzeń na przechowywanie bagaży. Może to być problematyczne w przypadku dłuższych podróży, gdy chcesz zabrać ze sobą walizki lub torby. Przewóz jednośladu w bagażniku auta jest możliwy wyłącznie w przypadku nieco większych aut. Jeśli masz typowo miejski model np. Fiata 500, to włożenie do niego roweru będzie nie lada wyzwaniem. Transport jednośladu w środku samochodu może ograniczać widoczność, a także stwarzać zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Bardzo ważne jest więc jego właściwe zabezpieczenie przed przesuwaniem.
Jak przewozić rowery samochodem z wykorzystaniem bagażnika?
Transport rowerów jest także możliwy dzięki zastosowaniu specjalnych bagażników. W zależności od rodzaju są one montowane:
- na dachu,
- na klapie bagażnika,
- na hak.
Dowiedz się nieco więcej o każdym z tych rozwiązań.
Bagażniki rowerowe na dach
Bagażnik dachowy montuje się na relingach. Niektóre modele samochodów, np. Skoda Kamiq, są w nie fabrycznie wyposażone. Jeśli jednak nie masz ich na dachu swojego auta, niezbędny jest zakup relingów oraz ich montaż.
Do najważniejszych zalet bagażników rowerowych na dach można zaliczyć:
- przystępną cenę,
- bezproblemowy montaż,
- brak problemu z zasłanianiem tylnych świateł czy tablicy rejestracyjnej,
- brak ograniczania widoczności kierowcy.
Ograniczenia związane ze stosowaniem bagażników dachowych to przede wszystkim trudności z umieszczeniem na nich rowerów. O ile sam montaż tego akcesorium nie powinien stwarzać większych problemów, tak już zainstalowanie na nim jednośladów już tak, szczególnie w przypadku niższych osób. Dodatkowo jednoślady na dachu mogą obniżać komfort prowadzenia pojazdu ze względu na większe opory powietrza. Dzieje się tak głównie podczas intensywnego wiatru, który może powodować odczuwalne znoszenie pojazdu. Pogorszenie właściwości aerodynamicznych może także zwiększać zużycie paliwa.
Zastanawiasz się, prawidłowo zamocować rower na dachu? Przede wszystkim ustaw go wzdłuż osi samochodu. Włóż przednie i tylne koło do uchwytu oraz załóż i dokręć uchwyty ramowe lub ramię zaciskowe na ramie. Sprawdź, czy jednoślad jest stabilnie zamocowany, delikatnie nim potrząsając. Nie powinien się on ruszać. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dodatkowych linek do mocowania ramy oraz pasów napinających, które pomogą ustabilizować koła.
Pamiętaj! Jeśli wybierasz się w długą trasę, kilkukrotnie sprawdzaj podczas postojów, czy rower oraz cały bagażnik są nadal stabilne i mocno przyczepione do dachu.
Bagażnik montowany na hak
Bagażnik montowany na hak to chętnie wybierane rozwiązanie przede wszystkim ze względu na łatwość jego montażu oraz wygodny dostęp. Konstrukcja jest umieszczona zdecydowanie niżej niż w przypadku modelu instalowanego na dachu. Dzięki temu zamocowanie oraz zdjęcie jednośladu jest o wiele łatwiejsze i nie wymaga jego podnoszenia na duże wysokości. Dodatkowo rowery umieszczone na takim bagażniku nie wpływają nadmiernie na zwiększenie oporów powietrza i zużycia paliwa.
Ograniczenia związane z korzystaniem z tego rozwiązania to:
- konieczność montażu haku, co może być dodatkowym wydatkiem,
- ograniczony dostęp do bagażnika samochodu, gdyż niektóre modele aut wymagają odchylenia konstrukcji,
- konieczność zapewnienia prawidłowego oświetlenia bagażnika z rowerami oraz montażu tablicy rejestracyjnej.
Standardowe modele umożliwiają transport od 1 do 3 jednośladów. Jednak wyposażeni bagażnika w specjalne adaptery zwiększa jego ładowność do 4 rowerów.
Bagażnik montowany na klapie bagażnika
Na montaż bagażnika na klapie możesz zdecydować się, gdy auto nie jest wyposażone w relingi lub hak, a nie chcesz ponosić dodatkowych wydatków związanych z ich zakupem. Takie rozwiązanie nie sprawdzi się jednak w autach typu sedan ze względu na konstrukcję nadwozia, gdyż uniemożliwia ona montaż.
Decydując się na taki rodzaj bagażnika, pamiętaj jednak, że jego montaż, a także późniejsze mocowanie rowerów może skutkować uszkodzeniem lakieru. Jeśli będzie on niewłaściwie zamocowany, może to skutkować niestabilnością konstrukcji, co może być odczuwalne w trakcie jazdy. Dodatkowo taki bagażnik wraz z jednośladami utrudnia widoczność kierowcy zarówno przez tylną szybę, jak i lusterko wsteczne.
Warto wiedzieć
- Przepisy prawa nie zakazują przewożenia roweru wewnątrz pojazdu, pod warunkiem, że mieści się on w całości i żaden element nie wystaje poza obrys samochodu.
- Przed rozpoczęciem podróży zadbaj o wyczyszczenie jednośladu oraz zabezpieczenie wózka i haka przerzutek.
- Transport roweru wewnątrz auto chroni jednoślad przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a także przed kradzieżą w trakcie postojów. Nie wpływa również negatywnie na aerodynamikę i zwiększenie zużycia paliwa.
- Przewożąc rower wewnątrz samochodu, zadbaj o jego przymocowanie, aby nie przesuwał się on w trakcie podróży.
- Jednoślad możesz przewozić z wykorzystaniem bagażnika montowanego na dachu, tylnej klapie lub haku.
- Bagażnik dachowy wyróżnia się przystępną ceną oraz tym, że nie ogranicza widoczności kierowcy oraz nie zasłania tylnych świateł czy tablicy rejestracyjnej. Jednak umieszczenie na nim rowerów jest niekiedy problematyczne. Dodatkowo może pogarszać właściwości aerodynamiczne samochodu.
- Bagażnik montowany na hak to praktyczniejsze rozwiązanie ze względu na bezproblemowy dostęp do rowerów.
- Montując bagażnik na hak, musisz pamiętać o zastosowaniu oświetlenia oraz umieszczeniu na nim tablicy rejestracyjnej, jeśli nie będzie ona widoczna na aucie po zamontowaniu rowerów.
- Wybór bagażnika montowanego na klapie to rozwiązanie dla właścicieli samochodów bez relingów oraz haka.