Samochody z automatyczną skrzynią biegów są niezwykle popularne. Korzysta się z nich znacznie wygodniej, co doceniają zwłaszcza początkujący kierowcy. Takie auta wciąż jednak mogą zepsuć się na trasie. Czy pojazdy z automatyczną skrzynią biegów można holować? Jeśli tak, to jak robić to poprawnie?
- Holowanie automatu a manuala – różnice
- Dlaczego nie można holować automatu?
- Co w sytuacji, gdy holowanie automatu jest jedyną dostępną opcją?
- Dodatkowe zasady podczas holowania automatu
- Dlaczego nie da się holować automatu z wyłączonym silnikiem?
- Kiedy zamiast holowania automatu należy skorzystać z lawety?
- Dlaczego laweta to lepsze rozwiązanie niż holowanie automatu?
- Ogólne zasady holowania samochodów
- Podsumowanie
Holowanie automatu a manuala – różnice
W przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów holowanie jest bardzo proste. Wystarczy połączyć dwa pojazdy specjalną liną holowniczą i wrzucić bieg neutralny w aucie ciągniętym. W procesie tym potrzebnych jest dwóch kierowców. Jeden z nich prowadzi sprawny samochód, a inny dba o odpowiednie ustawienie kół w trakcie ciągnięcia drugiego pojazdu.
W przypadku automatów proces ten jest znacznie bardziej skomplikowany. Wielu producentów samochodów z automatyczną skrzynią biegów kategorycznie zabrania holowania. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji dołączanej do każdego modelu samochodu.
W niektórych pojazdach istnieją tryby, które pozwalają na rozdzielenie kół samochodu od skrzyni biegów. Dzięki nim możliwe jest holowanie automatu bez ryzyka uszkodzenia ważnych podzespołów. Zanim jednak podejmiesz się takiego działania, sprawdź stan oleju w skrzyni biegów. W sytuacji, gdy jest on zbyt niski, nie ma możliwości holowania pojazdu – nawet na bardzo krótkim dystansie.
Dlaczego nie można holować automatu?
Holowanie automatu czasami nie jest możliwe ze względu na budowę i zasadę działania takiej skrzyni biegów. W takim pojazdach koła są zawsze połączone z tym podzespołem. Oznacza to, że w trakcie ewentualnego holowania skrzynia biegów i tak będzie zmuszona do pracy, co może spowodować jej uszkodzenie.
Co w sytuacji, gdy holowanie automatu jest jedyną dostępną opcją?
Jeśli mimo wyraźnego zakazu od producenta holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym dostępnym rozwiązaniem, konieczne jest ustawienie trybu N. Nie jest on całkowicie bezpieczny, jednak pozwala na zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia ważnego podzespołu. W innym trybie można być więc pewnym, że skrzynia biegów zostanie zniszczona.
Ustawienie pozycji neutralnej może być jednak problematyczne. Wymaga to bowiem pracy silnika. Jeśli samochód został unieruchomiony, prawdopodobnie jego jednostka napędowa nie jest zdatna do działania, a co za tym idzie – ustawienia trybu N na skrzyni biegów. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest więc sprowadzenie lawety. W innym przypadku trzeba liczyć się ze zniszczeniem podzespołu, nawet jeśli holowanie ma obejmować zaledwie kilkaset metrów.
Dodatkowe zasady podczas holowania automatu
Holowanie automatu jest możliwe w niektórych przypadkach – w samochodach z trybem rozłączającym koła i skrzynię biegów. W trakcie takiego procesu trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach. To m.in.:
- nieprzekraczanie prędkości 30 km/h,
- skracanie dystansu holowania do koniecznego minimum – najbliższego warsztatu samochodowego lub miejsca, skąd pojazd może zostać bezpiecznie odebrany przez lawetę,
- nieprzekraczaniu odległości 50 km.
Dlaczego nie da się holować automatu z wyłączonym silnikiem?
Czy można holować automat przy wyłączonym silniku? Niestety, nie jest to możliwe. W trakcie jazdy konieczne jest bowiem stałe smarowanie skrzyni biegów. Jeśli jednostka napędowa nie pracuje, a koła kręcą się (co ma miejsce podczas holowania), doprowadzi to do szybkiego uszkodzenia podzespołu. Wówczas do skrzyni biegów nie docierają płyny smarujące, co powoduje jej zatarcie.
Kiedy zamiast holowania automatu należy skorzystać z lawety?
Laweta zawsze będzie lepszym wyborem niż holowanie automatu. Pozwala ona bowiem na wciągnięcie nawet mocno uszkodzonego samochodu, który nie jest w stanie poruszać się samodzielnie. W ten sposób nie angażuje się kół, dlatego nie dochodzi do uszkodzenia skrzyni biegów.
Lawety do transportu samochodów z automatyczną skrzynią biegów są wyposażone w specjalne podnośniki. Unoszą one oś napędową nad powierzchnię drogi. Dzięki temu w trakcie wciągania poruszają się jedynie koła, bez angażowania skrzyni biegów. Takie rozwiązanie można zastosować jedynie w przypadku aut napędzanych na jedną oś. Samochody z napędem na 4 koła niestety będą narażone na chwilowe obciążenie skrzyni biegów, jednak taki krok wciąż jest zdecydowanie mniej niebezpieczny niż holowanie.
Dlaczego laweta to lepsze rozwiązanie niż holowanie automatu?
Laweta sprawdzi się lepiej nie tylko ze względu na fakt, że pozwala na uniknięcie konieczności ciągnięcia samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Czasami kolizja lub wypadek mogą doprowadzić do uszkodzenia całej osi, co na pierwszy rzut oka nie jest widoczne. Wówczas zastosowanie holowania, nawet w przypadku aut z manualną skrzynią biegów, może spowodować poważne uszkodzenia. Usługi lawetą są zdecydowanie droższe, ale zapewniają znacznie większe bezpieczeństwo dla samego pojazdu.
Ogólne zasady holowania samochodów
Holowanie automatów musi przebiegać również zgodnie z ogólnymi zasadami, które dotyczą wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu i skrzyni biegów. Auto ciągnięte musi mieć włączone oświetlenie – takie same, jak podczas standardowej jazdy. Pod żadnym pozorem nie należy uruchamiać świateł awaryjnych. Mogą być one bowiem mylące dla uczestników ruchu jadących za holowanym samochodem.
Lina holownicza powinna mieć natomiast 4-6 m długości. Z tyłu holowanego samochodu należy umieścić trójkąt ostrzegawczy. Tę metodę transportu niesprawnego auta można zastosować jedynie wtedy, gdy jego układ kierowniczy nie uległ uszkodzeniu.
Podsumowanie
- Holowanie automatu czasami jest możliwe – w przypadku aut z funkcją rozdziału kół od skrzyni biegów. Często nie da się jednak uruchomić tego trybu ze względu na unieruchomienie jednostki napędowej.
- Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów może doprowadzić do poważnego uszkodzenia ważnych podzespołów. Z tego powodu należy unikać takich praktyk, nawet jeśli producent pojazdu nie odradza ich kategorycznie.
- Sposobem na bezpieczne usunięcie z drogi pojazdu z automatyczną skrzynią biegów jest laweta. Pozwala ona na wciągnięcie pojazdu, unosząc jego oś. Takie rozwiązanie całkowicie zapobiega uszkodzeniu skrzyni biegów, ale nie jest możliwe w przypadki samochodów z napędem na 4 koła.
- Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów, pamiętaj o przestrzeganiu kilku zasad. Maksymalny dystans pokonany w ten sposób to 50 km, a prędkość – 30 km/h. Przekroczenie tych wartości może być niebezpieczne dla komponentów pojazdu.