Jazda po rondzie dwupasmowym — przepisy i zasady jazdy

Redakcja 2023-10-09
autostrady.com.pl » Blog » Jazda po rondzie dwupasmowym — przepisy i zasady jazdy

Rondo stanowi specyficzny rodzaj skrzyżowania, które ma za zadanie zwiększyć przepustowość drogi i ułatwić kierowcom przejazd w wybranym przez nich kierunku. Duża liczba samochodów sprawiła, że standardowe konstrukcje tego typu zaczęły być zastępowane przez ronda dwupasmowe, które są już standardem w miastach. Jak wygląda jazda po nich? Jakie zasady powinieneś znać?   

Ronda dwupasmowe — czym się charakteryzują?

Czym jest rondo dwupasmowe? To standardowe rondo w nieco zmodyfikowanej odsłonie. Ruch na nim odbywa się wokół sztucznie utworzonej wyspy i tylko w jednym kierunku. Ronda mają okrągły kształt, jednak zdarzają się również skrzyżowania tego typu w kształcie prostokąta oraz kwadratu. Tym, co odróżnia rondo dwupasmowe od standardowego, jest to, że wokół wyspy znajdują się nie jeden, a dwa pasy. Jaki jest cel takiego rozwiązania? Ma ono zapewnić drożność na skrzyżowaniu i pozwolić przeciąć dwie trasy dwupasmowe bez powstawania zatorów.  

Idea wydaje się bardzo słuszna, jednak mimo to wielu kierujących, a także kandydatów na kierowców, nie lubi tego rozwiązania. Wynika to przede wszystkim z tego, że jazda po rondzie dwupasmowym wiąże się z koniecznością przestrzegania specyficznych reguł. W związku z tym wymaga to ich nauczenia się, wdrożenia i, co najważniejsze, wprawy w przejeżdżaniu przez ten właśnie model skrzyżowania.  

Przepisy i zasady jazdy po rondzie dwupasmowym

Znajomość zasad obowiązujących na drodze i umiejętność ich wdrożenia podczas jazdy pozwoli Ci poczuć się pewnie w trakcie przejazdu przez skrzyżowanie. Umożliwi także uniknięcie kolizji czy konfliktowych sytuacji na drodze.  

O jakich przepisach i zasadach powinieneś pamiętać dla bezpieczeństwa swojego oraz innych uczestników ruchu drogowego? Jeśli zapoznasz się z poniższymi regulacjami, jazda po rondzie o dwupasmowym charakterze będzie dla Ciebie mniej stresująca i znacznie bezpieczniejsza. Docenisz wówczas również zalety zwiększonej przepustowości i możliwości szybszego dotarcia do celu bez opóźnień spowodowanych zatorami drogowymi.  

Kierunkowskaz a wjazd i wyjazd z ronda

Czy wjazd na rondo wymaga sygnalizowania wykonania manewru kierunkowskazem? Nie, choć niektórzy instruktorzy sugerują, aby to robić. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest to jednak konieczne i kierowcy raczej się do tego nie stosują. Warto jednak pamiętać, że włączenie kierunkowskazu na rondzie jest w 2 sytuacjach obowiązkowe: podczas zmiany pasa ruchu, a także podczas zjazdu — wówczas ma ono zasygnalizować pozostałym uczestnikom ruchu, kiedy zamierzasz opuścić rondo. Kierowca za Tobą będzie mógł wówczas zwolnić, a ten oczekujący na wjazd na skrzyżowanie, skorzystać z okazji do wykonania manewru.  

Jazda odpowiednim pasem po rondzie dwupasmowym

Jazda rondem dwupasmowym wzbudza wiele emocji szczególnie w kontekście zajęcia odpowiedniego pasa, ponieważ manewry związane z jego zmianą budzą obawy. Warto zapamiętać zasady odnośnie do tego, który pas zająć w zależności od tego, w jakim kierunku jedziesz. Zgodnie z nimi:  

  • chcący jechać w prawo zajmują prawy pas;  
  • chcący jechać na wprost zajmują dowolny pas;  
  • chcący jechać w lewo lub zawrócić zajmują lewy pas.  

Jeśli od razu uda Ci się zająć odpowiedni pas, przejazd będzie łatwiejszy. Jeśli jednak tego nie zrobisz, nie musisz się obawiać — w trakcie jazdy również możesz dokonać zmiany pasa (chęć wykonania manewru musisz zasygnalizować kierunkowskazem i poczekać na dogodny moment).  

Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym

U wielu kierowców emocje wzbudza pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym. W tym wypadku zasada jest prosta: jeśli przed wjazdem na rondo znajduje się znak A-7 (ustąp pierwszeństwa), wjeżdżając na rondo, powinieneś ustąpić pierwszeństwa tym uczestnikom ruchu, którzy już poruszają się po skrzyżowaniu.  

W tej sytuacji jest jednak wyjątek, który dotyczy skrzyżowań przeznaczonych do ruchu nie tylko dla kierowców samochodów, ale także dla prowadzących tramwaj. Jeśli wjeżdża on na rondo, również ustępuje pierwszeństwa tym, którzy już się po nim poruszają. Jeśli jednak zjeżdża ze skrzyżowania, ustępują mu pierwszeństwa również inni uczestnicy ruchu.  

Jakie zasady obowiązują, jeśli przed rondem nie ma znaku A7? Wówczas kluczowa jest zasada prawej ręki. Pierwszeństwo mają w tej sytuacji tramwaje i pojazdy, które wjeżdżają na rondo, a te, które już się na nim znajdują, muszą ustąpić pierwszeństwa. Takie skrzyżowania są jednak w Polsce rzadkością. 

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Zmiana pasa ruchu na rondzie dwupasmowym

Zmiana pasa ruchu podczas jazdy na rondzie dwupasmowym jest możliwa. Należy ją sygnalizować kierunkowskazem, a także poczekać na dogodny moment wykonania manewru.  

Co zrobić, jeśli ruch na skrzyżowaniu nie pozwala w bezpieczny sposób zmienić pasa? W takiej sytuacji najlepiej objechać rondo na około w oczekiwaniu na dogodny moment, czyli mniejszy ruch.  

Skręt w lewo i zawracanie — czy są możliwe podczas jazdy rondem dwupasmowym?

Możliwość wykonania skrętu w lewo lub zawracania podczas jazdy rondem są uzależnione od tego, jakie drogi są połączone ze skrzyżowaniem. Poruszając się wokół ronda, możesz bowiem wybrać każdy kierunek, który się z nim łączy. Na większości rond dwupasmowych jazda w lewo będzie możliwa. Jak wygląda sytuacja z zawracaniem? Podobnie. W większości przypadków będzie ona dopuszczalna. Aby ją wykonać, trzeba będzie objechać całą wyspę, zasygnalizować zjazd prawym kierunkowskazem i gotowe.   

Poruszanie się prawym pasem podczas jazdy w lewo i zawracania na rondzie

Podczas jazdy na rondzie możesz dokonać zmiany pasa. Jeśli jednak zamierzasz skręcić w lewo lub zawrócić na rondzie, czyli wybrać ostatnie zjazdy, powinieneś poruszać się pasem wewnętrznym, a na pas skrajny skierować się dopiero tuż przed zjazdem z ronda. Dlaczego jest to tak ważne? Jazda przez cały czas skrajnym pasem zablokuje kierowcom wjeżdżającym na rondo możliwość włączenia się w tym miejscu do ruchu, a więc ograniczy przepustowość skrzyżowania.  

Jak unikać kolizji i konfliktów podczas jazdy na rondzie dwupasmowym?

Podczas jazdy na rondzie stosuj się do wspomnianych wcześniej zasad i pamiętaj o ograniczonym zaufaniu. Jazda po skrzyżowaniu dwupasmowym dla wielu kierowców może być kłopotliwa, dlatego powinieneś się nastawić na to, że — nawet jeśli Ty doskonale wiesz, jak się zachować — inni uczestnicy ruchu mogą mieć z tym problem. Znajomość zasad i technik jazdy, a także umiejętność ich zastosowania w praktyce połączone z ostrożnością pozwolą Ci bezpiecznie przejechać przez skrzyżowanie i ruszyć w dalszą trasę.  

Podsumowanie

  • Ronda dwupasmowe zwiększają przepustowość skrzyżowania i ograniczają powstawanie zatorów drogowych.  
  • Co do zasady pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym mają te pojazdy, które już się po nim poruszają. Muszą one jednak ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, zjeżdżającemu ze skrzyżowania.  
  • Podczas jazdy rondem dwupasmowym możesz dokonać zmiany pasa ruchu, jednak musisz odpowiednio zasygnalizować manewr — prawym kierunkowskazem — i poczekać na bezpieczny moment wykonania ruchu.  
  • Na rondzie o dwupasmowym charakterze możesz skręcać w lewo i zawracać, jeśli umożliwiają to zjazdy.  
  • Dla bezpiecznej jazdy skrzyżowaniem dwupasmowym trzeba wnikliwie znać zasady poruszania się po nim, zachować ostrożność i stosować zasadę ograniczonego zaufania.

FAQ

Gdzie najczęściej spotyka się ronda dwupasmowe?
Ronda dwupasmowe występują najczęściej w miejscach o dużym natężeniu ruchu — miastach, wjazdach i wyjazdach z miast.  
Czy istnieją ograniczenia prędkości na rondzie dwupasmowym?
Przed wjazdem na rondo może pojawić się znak informujący o ograniczeniu prędkości, np. do 30/50 km/h. Warto jednak pamiętać, że nie oznacza to, że zawsze należy poruszać się po drodze dokładnie z taką prędkością. Warunki atmosferyczne czy duże natężenie ruchu będą wskazaniami do jeszcze większego ograniczenia prędkości niż to zalecane 
Czy jazda na rondzie dwupasmowym jest bezpieczniejsza niż na jednopasmowym?
Z reguły im więcej pasów, tym jazda rondem jest trudniejszamoże powodować kolizje, konflikty i część kierowców może nie wiedzieć, jak zachować się w konkretnej sytuacji 
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 2 Średnia: 5]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny