Obwodnice to drogi, które są poprowadzone w taki sposób, aby omijały centra miast lub miejscowości. Mają one przede wszystkim ułatwić podróżowanie oraz zmniejszyć natężenie ruchu. Ich budowa przynosi korzyści zarówno kierowcom, jak i mieszkańcom miejscowości, w pobliżu których są prowadzone. Do końca 2030 r. w Polsce ma powstać 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km.
- Program 100 Obwodnic na 2020-2030 – najważniejsze cele
- Program Budowy 100 Obwodnic – finansowanie
- Nowe obwodnice w Polsce – realizacja Programu w poszczególnych województwach
- Województwo dolnośląskie
- Województwo lubelskie
- Województwo łódzkie
- Województwo mazowieckie
- Województwo podkarpackie
- Województwo pomorskie
- Województwo świętokrzyskie
- Województwo wielkopolskie
- Województwo kujawsko-pomorskie
- Województwo lubuskie
- Województwo małopolskie
- Województwo opolskie
- Województwo podlaskie
- Województwo śląskie
- Województwo warmińsko-mazurskie
- Województwo zachodniopomorskie
- Warto wiedzieć:
Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 został ustanowiony 13 kwietnia 2021 r. Budżet przewidziany na jego realizację to 28 mld zł.
Program 100 Obwodnic na 2020-2030 – najważniejsze cele
Główne cele Programu Budowy 100 Obwodnic w Polsce to przede wszystkim:
- poprawa przepustowości sieci drogowej,
- poprawa bezpieczeństwa na drogach,
- zmniejszenie natężenia ruchu w centrach miast i miejscowości,
- ograniczenie emisji spalin i hałasu.
Przez wiele miejscowości w Polsce przebiegają drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu, którym poruszają się nie tylko samochody osobowe, ale także ciężarowe. Najczęściej są one jedynymi dostępnymi trasami. Budowa obwodnic w takich miejscach pozwoli poprawić płynność ruchu, a także zwiększyć przepustowość. Dzięki nim zmniejszy się zatłoczenie miast i miejscowości przede wszystkim w najbardziej newralgicznych miejscach, takich jak skrzyżowania, drogi śródmiejskie oraz mosty.
Program ma także zwiększyć bezpieczeństwo. Do wypadków najczęściej dochodzi w terenie zabudowanym, a ich uczestnikami są nie tylko kierujący pojazdami, ale także piesi czy rowerzyści. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane ma zmniejszyć liczbę tego rodzaju zdarzeń.
Zmniejszenie natężenia ruchu w miastach i miejscowościach ma korzystnie wpłynąć na jakość życia ich mieszkańców. Pozwoli ograniczyć uciążliwy hałas oraz ilość zanieczyszczeń. Długotrwała ekspozycja na te czynniki może powodować poważne problemy ze zdrowiem oraz negatywnie oddziaływać na samopoczucie. Dzięki budowie obwodnic uda się zredukować hałas i emisję spalin.
Program Budowy 100 Obwodnic – finansowanie
Na realizację przedsięwzięcia zaplanowano budżet w wysokości 28 mld zł. Budowa obwodnic jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, na które składają się m.in. przychody z opłaty paliwowej, wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat.
Nowe obwodnice w Polsce – realizacja Programu w poszczególnych województwach
W ramach Programu powstało do tej pory 6 obwodnic (stan na 13.05.2025 r.):
- Smolajn na drodze krajowej nr 51 o długości 1,8 km,
- Brzezia na drodze krajowej nr 25 o długości 4,5 km,
- Grzymiszewa na drodze krajowej nr 72 o długości 1,5 km,
- Strykowa na drodze krajowej nr 32 o długości 3 km,
- Gryfina na drodze krajowej nr 31 o długości 5,6 km,
- Strzelec Krajeńskich na drodze krajowej nr 22 o długości 7 km,
- Szczecinka na drodze krajowej nr 20 o długości 4,3 km.
Poniżej znajdziesz opis realizacji przedsięwzięcia w poszczególnych województwach.
Województwo dolnośląskie
W ramach Programu na terenie województwa dolnośląskiego mają powstać obwodnice:
- Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Kaczorowa w ciągu drogi krajowej nr 3,
- Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94,
- Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94,
- Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-dolnoslaskie2
Województwo lubelskie
Program Budowy 100 Obwodnic w województwie lubelskim przewiduje stworzenie obwodnic:
- Dzwoli w ciągu drogi krajowej nr 74,
- Gorajca w ciągu drogi krajowej nr 74,
- Janowa Lubelskiego w ciągu drogi krajowej nr 74,
- Łęcznej w ciągu drogi krajowej nr 82,
- Łukowa w ciągu drogi krajowej nr 63 i 76,
- Szczebrzeszyna w ciągu drogi krajowej nr 74,
- Zamościa w ciągu drogi krajowej nr 74.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-lubelskie
Województwo łódzkie
W najbliższych latach w województwie łódzkim mają powstać obwodnice:
- Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72,
- Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14/70/90,
- Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 (91),
- Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-lodzkie
Województwo mazowieckie
Na terenie województwa mazowieckiego mają powstać obwodnice:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-mazowieckie
Województwo podkarpackie
Na Podkarpaciu w ramach Programu planowana jest budowa obwodnic:
- Brzostka w ciągu drogi krajowej nr 73,
- Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73,
- Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73,
- Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28,
- Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73,
- Przemyśla w ciągu drogi krajowej nr 28/77,
- Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 84 ( II etap).
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-podkarpackie
Województwo pomorskie
Na obszarze województwa pomorskiego w ramach Programu funkcjonuje obwodnica Brzezia. Mają powstać także obwodnice:
- Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25,
- Słupska w ciągu drogi krajowej nr 21,
- Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21,
- Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-pomorskie
Województwo świętokrzyskie
Program budowy nowych odcinków dróg obejmuje stworzenie obwodnic:
- Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73/78,
- Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42,
- Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-swietokrzyskie
Województwo wielkopolskie
Na obszarze województwa wielkopolskiego Program przewiduje oprócz odcinka omijającego Grzymiszew i Stryków obwodnice:
- Gostynina w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Krotoszyna w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Zdun w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-wielkopolskie
Województwo kujawsko-pomorskie
Założenia Programu obejmują obwodnice:
- Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej nr 62,
- Kowalewa Pomorskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Kruszwicy w ciągu drogi krajowej nr 62,
- Lipna w ciągu drogi krajowej nr 67,
- Nowej Wsi Wielkiej w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Strzelna w ciągu drogi krajowej nr 15/25.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-kujawsko-pomorskie
Województwo lubuskie
Oprócz działającej obwodnicy Strzelec Krajeńskich do końca 2030 r. w województwie lubuskim mają funkcjonować także obwodnice:
- Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31,
- Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29,
- Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Wschowy w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-lubuskie
Województwo małopolskie
W ramach Programu w najbliższych latach w Małopolsce przewidziane są obwodnice:
- Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28,
- Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28,
- Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49,
- Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87,
- Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73,
- Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-malopolskie
Województwo opolskie
W województwie opolskim w ramach Programu zostaną sfinansowane obwodnice:
- Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39,
- Lędzin w ciągu drogi krajowej nr 46,
- Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41,
- Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-opolskie
Województwo podlaskie
W województwie podlaskim zostaną zrealizowane obwodnice:
- Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16,
- Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-podlaskie
Województwo śląskie
Na obszarze województwa śląskiego do końca 2030 r. do użytku zostaną oddane obwodnice:
- Blachowni w ciągu drogi krajowej nr 46,
- Herb w ciągu drogi krajowej nr 46,
- Szczekocin w ciągu drogi krajowej nr 78,
- Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78,
- Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78,
- Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78,
- Nakła Śląskiego w ciągu drogi krajowej nr 78,
- Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-slaskie
Województwo warmińsko-mazurskie
W województwie warmińsko mazurskim funkcjonuje obwodnica Smolajn, a w ramach programu mają zostać oddane do użytku także odcinki pozwalające ominąć:
- Olsztyn oraz Dywity w ciągu drogi krajowej nr 51,
- Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65,
- Pisz w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63,
- Szczytno w ciągu dróg krajowych nr 53 i 57.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-warminsko-mazurskie
Województwo zachodniopomorskie
W województwie zachodniopomorskim działa już obwodnica Gryfina oraz Szczecinka, a do użytku zostaną oddane także obwodnice:
- Człopy w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13,
- Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20,
- Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Wałcza w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20.
Źródło: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wojewodztwo-zachodniopomorskie
Warto wiedzieć:
- Uchwała dotycząca Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 została uchwalona 13 kwietnia 2021 r. W jego ramach ma powstać 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km.
- Głównym celem Programu 100 Obwodnic jest ograniczenie natężenia ruchu w miastach i miasteczkach poprzez wyprowadzenie z nich odcinków dróg krajowych. Ma to nie tylko poprawić przepustowość i ułatwić podróżowanie, ale także zwiększyć bezpieczeństwo.
- Budżet przewidziany na realizację Programu to 28 mld zł. Środki pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego.
- Do maja 2025 r. oddano do użytku 6 obwodnic: Smolajn, Brzezia, Grzymiszewa, Strykowa, Gryfina, Strzelec Krajeńskich oraz Szczecinka.