Paliwo przejściowe — czy jest, od kiedy na stacjach?

Redakcja 2024-12-12
autostrady.com.pl » Blog » Paliwo przejściowe — czy jest, od kiedy na stacjach?

Paliwo przejściowe nie jest nowością na stacjach paliw, gdyż pojawia się na nich już od kilku lat. Wyróżnia się wyższą odpornością na niskie temperatury w porównaniu z letnim. Dowiedz się, w jakich miesiącach jest ono dostępne na stacjach oraz co je charakteryzuje.

Główną funkcją paliwa przejściowego jest przygotowanie auta do warunków zimowych. Jego sprzedaż jest regulowana przepisami prawa.

Paliwa na stacjach – co trzeba wiedzieć?

Nie każdy kierowca wie, że paliwa dostępne na stacjach benzynowych różnią się w zależności od pory roku. Jest to związane z obowiązywaniem normy PN-EN 228:2005 dotyczącej paliw płynnych. Zgodnie z nią wyróżnia się następujące okresy:

  • dla paliw bezołowiowych:
  • letni od 1 maja do 30 września – jest to czas, gdy temperatura zewnętrzna ma mniejszy wpływ na rozruch i pracę silnika,
  • przejściowy od 1 października do 31,
    o zimowy od 1 listopada do 28 lutego – najbardziej wymagający dla pojazdów ze względu na niskie temperatury zewnętrzne,
  • przejściowy od 1 marca do 30 kwietnia,
  • dla oleju napędowego:
  • letni od 16 kwietnia do 30 września,
  • przejściowy od 1 października do 15 listopada,
  • zimowy od 16 listopada do 28 lutego,
  • przejściowy od 1 marca do 15 kwietnia.

Ze względu na zróżnicowane warunki panujące w każdym z nich, na stacjach dostępne jest paliwo, które pozwala zapewnić pojazdom optymalne funkcjonowanie. Warto więc wstrzymywać się z tankowaniem, jeśli zbliża się nadejście kolejnego okresu.

Paliwo przejściowe – od kiedy dostępne na stacjach benzynowych?

Paliwo przejściowe jest dostępne na stacjach od 1 do 31 października oraz od 1 marca do 30 kwietnia w przypadku benzyny i od 1 października do 15 listopada, a także od 1 marca do 15 kwietnia w przypadku oleju napędowego. W tych okresach to dostarczane na stacje paliw ma określone parametry, które zapewniają wydajną pracę silnika.

Czym powinno charakteryzować się paliwo przejściowe?

Paliwo przejściowe zostało wprowadzone do sprzedaży przepisami z 2015 r. Wyróżnia się ono przede wszystkim odpornością na niskie temperatury. Jego stosowanie jest wskazane szczególnie dla właścicieli pojazdów napędzanych silnikami Diesla, które nieco gorzej dają sobie radę w zimowych warunkach. Niskie temperatury dość często powodują blokowanie się filtra oleju napędowego, co może skutkować problemami z rozruchem. Paliwo przejściowe jest przystosowane do pracy, gdy termometr wskazuje nawet 10 stopni poniżej zera.

Paliwo letnie, zimowe i przejściowe – co je różni?

Najważniejsza różnica między zimową, letnią a przejściową benzyną dotyczy prężności par. Parametr ten wpływa na lotność paliwa. Im wyższa prężność par, tym łatwiej uruchomić pojazd. Jednocześnie nie może być ona za wysoka, gdyż w takich warunkach włączenie zapłony będzie niemożliwe. Letnia benzyna powinna mieć 45-60 kPa, a zimowa 60-90 kPa. W przypadku przejściowej dopuszczalna jest prężność par na poziomie 45-90 kPa. Takie parametry paliwa zapewnią sprawną pracę silnika oraz brak problemów z uruchomieniem zapłonu.

Jak już wiesz, niskie temperatury są szczególnym zagrożeniem dla wysokoprężnych jednostek napędowych. Mogą one wpływać na blokowanie filtra cząstkami parafiny wytrącającymi się z oleju napędowego. Zimowe paliwo do aut z silnikami Diesla musi być więc odporne na niskie temperatury. To dostarczane do dystrybutorów jest w stanie pracować wydajnie nawet wtedy, gdy spada do -20°C. W przypadku przejściowego oleju napędowego temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi -10°C, a letniego – 0°C.

Do zróżnicowanych warunków pogodowych dopasowany jest także LPG. Zimowy gaz ma większą zawartość propanu, który jest gazem lotnym.

Znaczenie paliwa przejściowego dla kierowców

Paliwa przejściowe mają przede wszystkim podnieść komfort użytkowania pojazdów przy zmieniających się warunkach pogodowych. Może ono pomóc zapobiec kłopotom z rozruchem czy prawidłową pracą silnika. Wprowadzenie zróżnicowanych paliw to korzystne dla kierowców rozwiązanie, które może uchronić ich samochody przed poważnymi problemami.

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Czy warto stosować dodatki do paliw?

Właściciele aut napędzanych olejem napędowym dość często zimą lub tuż przed nią, w okresie przejściowym, decydują się na stosowanie dodatków, czyli depresatorów. Ich głównym zadaniem jest przede wszystkim poprawić smarność oraz ułatwić samozapłon. Na stacjach paliw dostępny jest olej napędowy premium wzbogacony odpowiednimi dodatkami, które mają korzystnie wpłynąć na pracę silnika. Można również zastosować je oddzielnie.

Właściwie dobrane dodatki wysokiej jakości mogą skutecznie:

  • wydłużyć żywotność silnika oraz poszczególnych elementów układu paliwowego,
  • zmniejszyć zużycie paliwa,
  • poprawić dynamikę pracy jednostki napędowej.

Zimą szczególnie warto pomyśleć o użyciu depresatorów obniżających temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Trzeba jednak zacząć ich stosowanie z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim pojawią się trudne warunki pogodowe. Jeśli już dojdzie do problemów z krystalizacją paliwa, to dolanie do niego depresatora nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Pamiętaj! Nigdy nie dodawaj do oleju napędowego benzyny czy denaturatu w celu jego zwiększenia odporności na niskie temperatury. Może to spowodować poważne uszkodzenia silników z pompowtryskiwaczami lub systemem Common Rail.

Jeśli chcesz skorzystać z dodatków uszlachetniających paliwo, pamiętaj o tym, aby zawsze wybierać produkty od zaufanych i renomowanych firm. Musisz także właściwie dopasować środek do silnika oraz układu wtryskowego, w które wyposażone jest Twoje auto. W przeciwnym razie możesz poważnie im zaszkodzić. Jeśli nie masz pewności, czy zastosowanie dodatku do paliwa będzie w Twoim przypadku słuszne oraz jaki produkt zastosować, skontaktuj się z doświadczonym mechanikiem, który pomoże Ci w podjęciu decyzji.

Podsumowanie

  • Na stacjach wyróżnia się 2 okresy przejściowe, a także letni i zimowy. Dostarczane w tym czasie paliwa muszą spełniać określone wymogi i mieć odpowiednie właściwości. Ma to zapewnić prawidłową pracę silnika także w niesprzyjających warunkach.
  • Paliwo przejściowe jest dostępne na stacjach od 1 do 31 października oraz od 1 marca do 30 kwietnia. Wyróżnia się wyższą odpornością na niskie temperatury.
  • W przypadku benzyny bardzo ważna jest prężność par. To parametr wpływający na lotność paliwa. Im wyższy, tym łatwiej uruchomić pojazd. Zimowa benzyna powinna mieć od 60 do 90 kPa, a letnia 46-60 kPa. W przypadku przejściowej dopuszcza się przedział 45-90 kPa.
  • Na stacjach benzynowych w określonych okresach dostępny jest również olej napędowy o zróżnicowanych parametrach. W przypadku tego paliwa kluczowe znaczenie ma temperatura zablokowania zimnego filtra.
  • Właściciele aut z silnikami Diesla późną jesienią i zimą powinni wybierać paliwa premium z dodatkami uszlachetniającymi. Mogą one poprawić pracę jednostki napędowej oraz zminimalizować problemy z zapłonem.

FAQ

Dlaczego paliwa przejściowe są dostępne w określonych okresach w ciągu roku?
Jest to związane ze zmieniającymi się warunkami pogodowymi, a przede wszystkim temperaturą. Paliwo przejściowe zapewnia optymalną pracę silnika do -10°C. Jest więc optymalne jesienią oraz wiosną.
Czy paliwa przejściowe są inaczej oznakowane?
Nie, w przypadku paliw przejściowych, zimowych oraz letnich nie stosuje się specjalnych oznaczeń. Warto jednak pamiętać o obowiązujących okresach, które wskazują na to, od kiedy konkretny rodzaj będzie dostępny na stacji.
Jak zatankować paliwo przejściowe?
Paliwa przejściowe tankuje się w taki sam sposób jak zimowe czy letnie. Są one dostępne w dystrybutorach z olejem napędowym, benzyną lub gazem. Proces ich tankowania przebiega tak samo, jak zwykle. Aby napełnić nim bak, należy umieścić pistolet w baku i nacisnąć, aby uruchomić pompę. W przypadku LPG wąż trzeba umieścić w zaworze i zacisnąć dźwignię. Po zakończonym procesie tankowania należy wyjąć końcówkę z baku, odłożyć ją do dystrybutora oraz zakręcić wlew paliwa. Kierowca tankujący pojazd musi przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących na stacji obejmujących m.in. zakaz korzystania z otwartego ognia.
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 0 Średnia: 0]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny