Niska temperatura powietrza wymaga zastosowania paliw odpornych na niekorzystne warunki. To właśnie z tego względu na stacjach benzynowych pojawiają się mieszanki o zróżnicowanych właściwościach i parametrach. Jedną z nich jest paliwo zimowe. Przekonaj się, od kiedy można je zatankować i czym różni się od pozostałych.
Dostępność poszczególnych typów paliwa nie jest zależna od polityki stosowanej przez konkretną stację benzynową. Regulują ją bowiem przepisy prawa.
Jakie rodzaje paliw można spotkać na stacji?
Nie każdy kierowca wie, że paliwa dostępne na stacjach benzynowych różnią się od siebie nie tylko pod względem rodzaju, ale i właściwości związanych z temperaturą otoczenia. Biorąc pod uwagę ten właśnie parametr, wyróżnia się mieszanki letnie, zimowe oraz przejściowe. Są one dostępne na stacjach zgodnie z poniższym harmonogramem:
- olej napędowy:
- letni od 16 kwietnia do 30 września,
- przejściowy od 1 października do 15 listopada,
- zimowy od 16 listopada do 28 lutego,
- przejściowy od 1 marca do 15 kwietnia.
- paliwa bezołowiowe:
- letni od 1 maja do 30 września,
- przejściowy od 1 października do 31,
- zimowy od 1 listopada do 28 lutego,
- przejściowy od 1 marca do 30 kwietnia.
Wszystkie stacje paliw stosują taki sam harmonogram.
Paliwo zimowe – od kiedy można je zatankować?
Zastanawiasz się, od kiedy na stacjach jest paliwo zimowe? Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj mieszanki stosujesz w swoim samochodzie. Jeśli jest to olej napędowy, to możesz go zatankować od 16 października do 28 lutego. W przypadku paliw bezołowiowych wersja zimowa jest dostępna na stacjach od 1 listopada do 28 lutego.
Paliwo letnie a zimowe – na czym polega największa różnica?
Poznaj najważniejsze różnice między wersjami letnimi a zimowymi poszczególnych typów paliwa. Przekonaj się, jak zmiana mieszanki może wpłynąć na pracę silnika.
Benzyna
Benzyna jest uznawana za najmniej wymagające paliwo w trakcie zimy, gdy temperatura otoczenia znacząco spada. Najważniejsza różnica w mieszankach dostępnych na stacjach dotyczy prężności par. Ta stosowana w benzynie zimowej jest wyższa, co ma zapewnić prawidłowy rozruch silnika. Niska temperatura sprawia bowiem, że paliwo nieco gorzej paruje, a więc jej zapłon jest utrudniony. Zastosowanie mieszanki o wyższej prężności par może temu zapobiec. Parametr ten powinien wynosić:
- 45-60 kPa w przypadku benzyny letniej,
- 60-90 kPa w przypadku benzyny zimowej,
- 45-90 kPa w przypadku benzyny przejściowej.
Takie właściwości paliwa zapewnią prawidłową pracę silnika.
Olej napędowy
Olej napędowy przeznaczony do zasilania silników Diesla jest najbardziej narażony na niekorzystny wpływ niskich temperatur. Właściciele pojazdów z takimi jednostkami napędowymi dość często borykają się z problemem związanym z uruchomieniem silnika. Jest to wynikiem przede wszystkim wytrącania się parafiny blokującej filtr paliwa. Niska temperatura zwiększa intensywność tego zjawiska. Może to wiec skutkować brakiem zapłonu.
Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia tego problemu, olej napędowy musi mieć odpowiednie właściwości niskotemperaturowe. Zimowe paliwo do silników Diesla musi pracować wydajnie nawet wtedy, gdy temperatura oscyluje w granicach -20°C. Dla mieszanek letnich temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi 0°C, a przejściowych – -10°C.
Gaz LPG
Gaz LPG jest dość popularnym paliwem wśród właścicieli aut w Polsce głównie ze względu na niższą cenę. Jego parametry różnią się w zależności od pory roku. W zimie zwiększany jest udział mieszanki gazów letnich do ciężkich. Dzięki temu silnik może pracować wydajnie także przy niskich temperaturach. Zimowy gaz jest nieco droższy od letniego ze względu na wyższą zawartość propanu.
Jak zadbać o swój samochód zimą?
Zima to wymagający czas dla każdego samochodu bez względu na to, jakim paliwem jest zasilane. Dotyczy to przede wszystkim aut narażonych na długotrwały wpływ warunków zewnętrznych. Właściciele pojazdów muszą wiedzieć, jak zadbać o nie zimą.
Przede wszystkim stosuj wysokiej jakości paliwa dostępne na renomowanych stacjach. Zapewnią one poprawną pracę silnika oraz zadbają o poszczególne elementy układu. Na stacjach benzynowych możesz znaleźć mieszanki z dodatkami uszlachetniającymi oraz z wyższą liczbą cetanową. Dzięki nim silniki są w stanie pracować wydajniej oraz efektywniej nawet przy ekstremalnych temperaturach.
Zimą najlepiej tankować samochód do pełna. Im mniej paliwa w baku, tym więcej wody skrapla się na jego ścianach. Może ona następnie przedostać się do przewodów paliwowych, które pod wpływem niskiej temperatury zamarzają. Takie korki lodowe to poważny problem. W skrajnych przypadkach mogą one doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Im więcej paliwa znajduje się w baku, tym mniejsze ryzyko takich kłopotów.
Zimą należy zadbać nie tylko o układ paliwowy. Przy niskich temperaturach należy stosować również niezamarzający płyn do spryskiwaczy. Pozwoli on skuteczne wyczyścić przednią szybę oraz reflektory. Niskiej jakości produkt może nie tylko pogarszać widoczność, a tym samym obniżać poziom bezpieczeństwa, ale także rysować powierzchnie.
Niskie temperatury mogą być szkodliwe również dla akumulatora. Nie należy dopuszczać do jego rozładowania na mrozie, gdyż może to powodować jego uszkodzenie. Jeśli do tego doszło, należy jak najszybciej go doładować. Już nawet jednorazowe rozładowanie akumulatora przy niskiej temperaturze może sprawić, że przestanie on działać i konieczna będzie wymiana tego elementu. Właściwie zadbane auto zimą będzie w pełni sprawne i gotowe do sezonu wiosennego i letniego.
Podsumowanie
- Paliwa dostępne na stacjach dzieli się na letnie, zimowe i przejściowe. Mieszanki te różnią się od siebie parametrami oraz odpornością na działanie niskich temperatur.
- Zimowy olej napędowy jest dostępny od 16 listopada do końca lutego. Benzynę o takich właściwościach można tankować od 1 listopada do 28 lutego.
- W przypadku benzyny najważniejsza jest prężność par. Letnie paliwo powinno mieć ten parametr na poziomie 45-60 kPa, a zimowe - 60-90 kPa. W przypadku przejściowej dopuszczalna jest prężność par na poziomie 45-90 kPa.
- Silniki Diesla są szczególnie narażone na działanie niskiej temperatury, która zwiększa intensywność wytrącania się parafiny blokującej filtr paliwa. Najważniejsza różnica między mieszkankami letnimi a zimowymi dotyczy właściwości niskotemperaturowych.
- W zimowym gazie zwiększa się udział propanu w stosunku do butanu. Wpływa to na efektywniejszą pracę silnika, jednak zwiększa nieco cenę paliwa.
- Warto wybierać renomowane stacje paliw oferujące najwyższej jakości mieszanki. Dzięki temu tankowane paliwo będzie wspierało prawidłową pracę jednostki napędowej bez ryzyka jej uszkodzenia.