Każdy samochód jest wyposażony w co najmniej kilka źródeł światła. Niektóre z nich odpowiadają za rozjaśnianie przestrzeni przed pojazdem, a inne pełnią funkcję ostrzegawczą. Kiedy należy stosować światła awaryjne w samochodzie? W jakich sytuacjach pod żadnym pozorem nie można ich uruchamiać?
- Czym są światła awaryjne?
- Do czego wykorzystuje się światła awaryjne?
- Kiedy można użyć świateł awaryjnych?
- Kiedy nie można włączać świateł awaryjnych?
- Światła awaryjne a autobusy
- Mandat za nieuzasadnione włączenie świateł awaryjnych
- Mandaty za brak świateł awaryjnych w sytuacjach niebezpiecznych
- Światła awaryjne jako gest uprzejmości
- Podsumowanie
Czym są światła awaryjne?
Awaryjne światła wchodzą w skład każdego samochodu oraz niektórych motocykli. Stanowią one połączenie lewych i prawych kierunkowskazów, które po uruchomieniu odpowiedniej funkcji zaczynają migać. Aby włączyć taki tryb, zwykle należy nacisnąć duży przycisk w kształcie trójkąta. Znajduje się on tuż obok innych elementów kokpitu, np. tych odpowiedzialnych za włączanie radia czy klimatyzacji.
Po uruchomieniu świateł awaryjnych kierunkowskazy zaczynają migać zarówno z przodu, jak i z tyłu i po bokach. Taki tryb zapewnia doskonałą widoczność uszkodzonego samochodu dla wszystkich uczestników ruchu, niezależnie od tego, z jakiej strony widzą niesprawny pojazd.
Do czego wykorzystuje się światła awaryjne?
Światła awaryjne pełnią kilka funkcji. Najczęściej są wykorzystywane do oznaczania niesprawnego samochodu, który nie został jeszcze usunięty z drogi. W takiej sytuacji konieczne jest też rozstawienie trójkąta ostrzegawczego. Pierwszym krokiem po zauważeniu awarii jest jednak włączenie świateł awaryjnych. Przydadzą się one też w sytuacji, gdy samochód jest sprawny, ale konieczny okazuje się jego awaryjny postój.
Oświetlenie to jest wykorzystywane także w celu ostrzegania uczestników ruchu o niebezpieczeństwie.
Kiedy można użyć świateł awaryjnych?
Kodeks drogowy obowiązujący w Polsce dokładnie wskazuje sytuacje, w których można użyć świateł awaryjnych. Niekontrolowane miganie może bowiem doprowadzić do licznych nieporozumień i spowodować zagrożenie na drodze.
Zgodnie z prawem, świateł awaryjnych można użyć w następujących sytuacjach:
- potencjalne zagrożenie – w sytuacji, gdy nie jest wymuszony postój związany z niesprawnością samochodu; na włączenie świateł awaryjnych można zdecydować się wtedy, gdy konieczne jest zatrzymanie się w miejscu słabo widocznym, niebezpiecznym dla innych uczestników ruchu (np. bez oświetlenia czy w trakcie złych warunków pogodowych); to także sygnalizacja ryzyka zderzenia z innymi autami;
- uszkodzenie pojazdu – awaria samochodu wymaga natychmiastowego uruchomienia świateł awaryjnych, zwłaszcza jeśli pojazd został zatrzymany w miejscu niedozwolonym; włączenie oświetlenia to jednak nie wszystko; w takiej sytuacji należy także wystawić trójkąt ostrzegawczy; światła awaryjne są wymagane przede wszystkim na drodze ekspresowej i autostradzie;
- ostre hamowanie – podczas awaryjnego hamowania warto włączyć światła awaryjne, które ostrzegą o przeszkodzie pozostałych kierowców znajdujących się z tyłu; takie rozwiązanie pozwala na wydłużenie ich drogi hamowania i zapobiegnięcie poważnym kolizjom; to ważne zwłaszcza na drogach, po których można poruszać się z dużą prędkości; nie jest to obowiązek, ale dobry zwyczaj zwiększający bezpieczeństwo na trasie; niektóre samochody są też wyposażone w automatyczne włączanie świateł awaryjnych w trakcie ostrego hamowania.
Kiedy nie można włączać świateł awaryjnych?
Świateł awaryjnych nie można uruchamiać w następujących sytuacjach:
· w przypadku postoju odbywającego się na przestrzeni poza drogą,
· podczas holowania – to bardzo powszechny błąd, który może wiązać się z ryzykiem nałożenia mandatu.
Istnieją też sytuacje, w których można uruchomić światła awaryjne, ale nie jest to niezbędne. To postój na drogach bez zakazu zatrzymywania czy na poboczu, jednak tylko wtedy, gdy samochód jest widoczny z dużej odległości. Podobnie jest też na drogach nieutwardzonych.
Światła awaryjne a autobusy
Autobusy szkolne i inne pojazdy przewożące dzieci lub młodzież podlegają odmiennym przepisom. Ich kierowcy muszą uruchamiać światła awaryjne w trakcie wysiadania i wsiadania pasażerów. Podobnie jest również w przypadku pojazdów przewożących osoby niepełnosprawne. Takie auta muszą być oznaczone w odpowiedni sposób, zgodnie z obowiązującym prawem.
Mandat za nieuzasadnione włączenie świateł awaryjnych
Jeśli używasz świateł awaryjnych niezgodnie z obowiązującymi przepisami, musisz liczyć się z ryzykiem nałożenia mandatu. Najczęściej takie kary są nakładane w przypadku zatrzymywania sprawnego auta w niedozwolonym miejscu lub włączenia oświetlenia awaryjnego w trakcie holowania.
Mandat za nieprawidłowe korzystanie ze świateł awaryjnych wynosi od 100 do 300 zł. Do tej kwoty mogą jednak zostać doliczone dodatkowe opłaty, np. za postój w niedozwolonym miejscu. Co więcej, policja może też nałożyć na kierowcę mandat za ograniczanie płynności ruchu, który wynosi aż 500 zł. Za uruchomienie świateł awaryjnych w trakcie holowania trzeba natomiast zapłacić 150 zł.
Mandaty za brak świateł awaryjnych w sytuacjach niebezpiecznych
Z mandatem trzeba też liczyć się w sytuacji, gdy nie skorzystasz ze świateł awaryjnych mimo takiego obowiązku. W przypadku awarii czy wypadku brak odpowiedniego oświetlenia wiąże się z karą wynoszącą 150 zł. Na drodze ekspresowej lub autostradzie opłata ta wzrasta do 300 zł. W przypadku autobusów przewożących dzieci brak świateł awaryjnych w trakcie wysiadania i wsiadania wiąże się z mandatem w wysokości 200 zł.
Światła awaryjne jako gest uprzejmości
Na polskich drogach światła awaryjne często są wykorzystywane jako gest uprzejmości, np. podziękowanie za wpuszczenie przez innego kierowcę. Miganie jest używane także jako przeprosiny w razie wymuszenia pierwszeństwa. Wielu kierowców ma jednak wątpliwości co do zasadności stosowania takiej sygnalizacji i jej zgodności z obowiązującymi przepisami.
W rzeczywistości miganie światłami awaryjnymi w ramach podziękowania czy przeprosin jest nielegalne. Policja często jednak przymyka oko na takie zachowanie, a mandaty są nakładane niezwykle rzadko.
Podsumowanie
- Światła awaryjne są niezbędne przede wszystkim w przypadku awarii czy konieczności nagłego zatrzymania się w miejscu niedozwolonym, np. w celu udzielenia pomocy uczestnikom wypadku. W trakcie nieuzasadnionego postoju światła awaryjne nie tylko nie chronią przed mandatem, lecz także zwiększają wysokość kary.
- Ze świateł awaryjnych nie można korzystać m.in. podczas holowania. Dają one mylny sygnał kierowcom znajdującym się z tyłu, którzy myślą, że ciągnięty pojazd stoi.
- Osobne przepisy na temat świateł awaryjnych dotyczą autobusów szkolnych i pojazdów przewożących grupy dzieci oraz młodzieży. Takie samochody muszą mieć uruchomione oświetlenie zawsze w trakcie wysiadania i wsiadania pasażerów.