Poruszający się pojazd nawet po gwałtownym wciśnięciu hamulca nie zatrzyma się w miejscu. Zwiększa to ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku. Droga hamowania pojazdu jest zależna przede wszystkim od prędkości, a także warunków panujących na drodze. Dowiedz się, jak ją prawidłowo obliczyć.
- Czym jest droga hamowania?
- Od czego zależy droga hamowania pojazdu?
- Droga hamowania samochodu a prędkość pojazdu
- Droga hamowania pojazdu a stan i rodzaj nawierzchni
- Droga hamowania a stan techniczny pojazdu
- Droga hamowania a stan ogumienia
- Droga hamowania a masa pojazdu
- Droga hamowania a czas reakcji kierowcy
- Jak skutecznie skrócić drogę hamowania pojazdu?
- Droga hamowania a odległość między pojazdami – co warto wiedzieć?
- Podsumowanie
W nowoczesnych samochodach stosuje się innowacyjne systemy, które mają wspierać m.in. awaryjne hamowanie. Obniżają one ryzyko kolizji czy wypadku będących wynikiem zderzenia z poprzedzającym pojazdem lub inną przeszkodą.
Czym jest droga hamowania?
Droga hamowania to nic innego jak odległość pokonywana przez pojazd od chwili wciśnięcia hamulca do momentu całkowitego zatrzymania. Jest ona jedną ze składowych drogi zatrzymania, a pozostałe to:
- odległość pokonana od chwili zauważenia przeszkody do wciśnięcia hamulca (najczęściej zajmuje 0,8 – 1 s);
- odległość pokonana od chwili wciśnięcia hamulca do momentu rozpoczęcia pracy układu (zazwyczaj zajmuje to 0,3 – 0,4 s).
Oznacza to, że całkowite zatrzymanie pojazdu nie następuje natychmiast, nawet wtedy, gdy reakcja kierowcy jest niezwłoczna. Sekundy mogą być decydujące o życiu i zdrowiu kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu.
Od czego zależy droga hamowania pojazdu?
Droga hamowania zależy przede wszystkim od:
- prędkości pojazdu,
- stanu i rodzaju nawierzchni,
- stanu technicznego pojazdu,
- stanu ogumienia,
- masy pojazdu,
- czasu reakcji kierowcy.
To najważniejsze parametry warunkujące, jaką odległość pokona samochód osobowy lub inny pojazd, zanim się zatrzyma. Warto wiedzieć, jak każdy z tych czynników realnie wpływa na drogę hamowania.
Droga hamowania samochodu a prędkość pojazdu
Droga hamowania samochodu w głównej mierze jest zależna od prędkości, z jaką się porusza. Im jest ona większa, tym więcej czasu upłynie do jego całkowitego zatrzymania. W poniższej tabeli znajdziesz informacje na temat tego, o ile wydłuża się droga hamowania w zależności od prędkości (dotyczy to jazdy po suchej, równej, asfaltowej nawierzchni).
prędkość 30 km/h | 5m |
prędkość 40 km/h | 8m |
prędkość 50 km/h | 13m |
prędkość 60 km/h | 19m |
prędkość 70 km/h | 25m |
prędkość 80 km/h | 33m |
prędkość 90 km/h | 42m |
prędkość 100 km/h | 51m |
prędkość 110 km/h | 62m |
prędkość 120 km/h | 74m |
prędkość 130 km/h | 87m |
prędkość 140 km/h | 101m |
Są to średnie odległości, które pokonuje pojazd, zanim się zatrzyma. Pamiętaj jednak, że droga zatrzymania to także czas niezbędny na reakcję kierowcy oraz zadziałanie układu hamulcowego. Oznacza to, że w rzeczywistości pokonany dystans podczas wytracania prędkości może być jeszcze większy.
Droga hamowania pojazdu a stan i rodzaj nawierzchni
Droga hamowania zależy także od stanu nawierzchni. Jeśli jest mokra, to auto będzie potrzebowało więcej czasu na zatrzymanie się, a więc pokona większą odległość od chwili wciśnięcia hamulca do całkowitego wytracenia prędkości. To właśnie z tego względu przy gorszych warunkach pogodowych należy dostosować styl jazdy do tego, co dzieje się na drodze.
Drogę hamowania znacząco wydłuża także zalegający na nawierzchni śnieg oraz lód. Ten ostatni jest szczególnie niebezpieczny, gdyż bardzo często jest niewidoczny na drodze. Może jednak spowodować wpadnięcie w poślizg, z którego trudno wyjść zwłaszcza niedoświadczonym kierowcom.
Duże znaczenie ma także rodzaj nawierzchni, a dokładniej to, czym jest pokryta. Wyhamowanie pojazdu poruszającego się np. po kostce brukowej może być trudniejsze niż tego, który jedzie po asfaltowej drodze. Najlepsza przyczepność jest także na suchym betonie.
Droga hamowania a stan techniczny pojazdu
Dla drogi hamowania nie bez znaczenia jest także stan techniczny pojazdu, a przede wszystkim układu hamulcowego. Jeśli klocki i tarcze są zużyte, nie będą działały zgodnie z oczekiwaniami. Może to sprawić, że zatrzymanie pojazdu będzie o wiele trudniejsze. Warto więc regularnie kontrolować ich stan i w razie potrzeby niezwłocznie wymienić te elementy.
Na skuteczność hamowania wpływają także amortyzatory wraz z kolumnami. Jeśli są one nadmiernie zużyte lub niesprawne, droga hamowania może się znacząco wydłużyć. Jeżeli zajdzie potrzeba gwałtownego zatrzymania pojazdu, może to okazać się niemożliwe.
Duże znaczenie ma także rodzaj zastosowanych hamulców. Z reguły ceramiczne pozwalają skrócić drogę hamowania i są najczęściej bezpieczniejsze i skuteczniejsze niż stalowe. Warto także zwrócić uwagę na jakość płynu hamulcowego, który może wpływać na drogę hamowania.
Droga hamowania a stan ogumienia
Stan ogumienia, a przede wszystkim jakość bieżnika, mogą warunkować to, jak szybko uda się wyhamować pojazd. Jeśli opony są zużyte, może to przyczyniać się do zjawiska aquaplaningu. Polega ono na utracie przyczepności na mokrej nawierzchni. Wpływa to na wydłużenie drogi hamowania, a także przyczynia się do trudności w kierowaniu pojazdem, co może skutkować kolizją czy poważnym wypadkiem. Należy więc regularnie sprawdzać stan ogumienia, a także stosować rodzaj opon adekwatny do warunków pogodowych. Nie zaleca się korzystania z zimowych latem i odwrotnie, gdyż są one przystosowane do pracy w innych temperaturach.
Droga hamowania a masa pojazdu
Masa pojazdu także wpływa na drogę hamowania. Im jest ona większa, tym więcej czasu potrzeba na wyhamowanie pojazdu. Dotyczy to przede wszystkim samochodów ciężarowych, które są cięższe od aut osobowych, a dodatkowo przewożą ładunki najczęściej o dużej masie. Zatrzymanie takiego pojazdu jest zdecydowanie trudniejsze niż małego miejskiego modelu.
Droga hamowania a czas reakcji kierowcy
To od kierowcy zależy, kiedy wciśnie hamulec, gdy zajdzie potrzeba nagłego zatrzymania pojazdu. Średni czas reakcji to 0,8 – 1 s. Może jednak zdarzyć się, że prowadzący pojazd zauważy przeszkodę później np. w wyniku zmęczenia lub nieuwagi. W takiej sytuacji droga hamowania może się znacząco wydłużyć. Kierowca powinien wsiadać za kółko tylko wtedy, gdy jest wypoczęty i w pełni sił. Zwiększa tym samym szansę na to, że jego reakcja będzie natychmiastowa, co pozwoli zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku.
Jak skutecznie skrócić drogę hamowania pojazdu?
Jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoje, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego, musisz wiedzieć, w jaki sposób zadbać o maksymalne skrócenie drogi hamowania pojazdu. Aby to zrobić, należy:
- przestrzegać dopuszczalnych limitów prędkości,
- dostosowywać prędkość do warunków pogodowych,
- dostosowywać prędkość do natężenia ruchu oraz rodzaju nawierzchni,
- dbać o stan techniczny układu hamulcowego oraz amortyzatorów,
- dbać o stan ogumienia i dopasowanie opon do pory roku.
Przestrzeganie tych zasad może zwiększyć poziom bezpieczeństwa podczas podróży oraz zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku.
Droga hamowania a odległość między pojazdami – co warto wiedzieć?
Poruszając się po drogach, należy zachowywać odpowiednią odległość od poprzedzających pojazdów, dzięki czemu nawet wtedy, gdy zajdzie konieczność nagłego hamowania, uda się uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki. Nowelizacja przepisów drogowych, która weszła w życie 1 czerwca 2021 r., wprowadziła obowiązek przestrzegania określonych odstępów. Dotyczy to pojazdów poruszających się po autostradach i drogach ekspresowych.
Odległość między pojazdami musi wynosić połowę prędkości, z jaką się poruszają. Oznacza to, że auto jadące 100 km/h musi jechać co najmniej 50 m za poprzedzającym autem, a poruszające się 120 km/h powinno być oddalone o minimum 60 m. Taki dystans powinien wystarczyć na to, aby wyhamować samochód, zanim dojdzie do zderzenia
Podsumowanie
- Drogą hamowania określa się odległość, którą pokonuje pojazd od momentu wciśnięcia hamulca do zatrzymania. Jest ona składową drogi zatrzymania.
- Droga hamowania zależy m.in. od prędkości, z jaką porusza się pojazd, jego stanu technicznego i masy, a także od stanu i rodzaju nawierzchni.
- Jadąc po suchej, równej drodze asfaltowej z prędkością 50 km/h po wciśnięciu hamulca pojazd zatrzyma się po około 13 m, a przy 100 km/h – ok. 51 m. Im jest ona większa, tym więcej czasu potrzeba na wyhamowanie auta.
- Na mokrej nawierzchni droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa niż na suchej. Na wydłużenie dystansu niezbędnego do zatrzymania pojazdu wpływa także śnieg oraz lód. Hamowanie zajmuje więcej czasu i jest trudniejsze na drodze gruntowej czy pokrytej np. kostką brukową.
- Droga hamowania zależy także od stanu technicznego pojazdu. Zużyte lub uszkodzone elementy układu hamulcowego, a także amortyzatory i kolumny mogą znacząco wydłużyć dystans niezbędny do zatrzymania.
- Na drogę hamowania ma wpływ także stan i rodzaj opon. Zużyty bieżnik i niedopasowania ogumienia do warunków może sprawić, że natychmiastowe zatrzymanie pojazdu będzie zdecydowanie trudniejsze.
- Im większa masa pojazdu, tym dłuższa droga hamowania.
- Od kierowcy zależy, kiedy wciśnie hamulce po zauważeniu przeszkody czy innego zagrożenia. Jeśli jego reakcje będzie opóźniona, wydłuży się droga hamowania.
- Pojazdy poruszające się autostradami i drogami ekspresowymi muszą zachować odpowiednią odległość między sobą. Powinna wynosić ona połowę aktualnej prędkości. Jest to regulowane przepisami prawa wprowadzonymi w 2023 r.