Liczba odcinkowych pomiarów prędkości na polskich drogach systematycznie rośnie, co ma zwiększyć bezpieczeństwo. Są skuteczne, dlatego pojawia się ich coraz więcej. Sprawdź, gdzie należy zdjąć nogę z gazu, podróżując drogą ekspresową S17.
- Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
- Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
- Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
- Droga ekspresowa S17 – co warto o niej wiedzieć?
- Przebieg drogi ekspresowej S17 – mapa
- Odcinkowy pomiar prędkości s17 – gdzie trzeba uważać?
- S17 odcinkowy pomiar prędkości, który pojawi się w 2025 r. – mapa
- Co grozi za nieprzestrzeganie dopuszczalnej prędkości na S17?
- Warto wiedzieć:
Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
Odcinkowe pomiary prędkości są nadzorowane przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). To komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, która powstała 1 lipca 2011 r. Odcinkowy pomiar prędkości (OP) bazuje na dwóch kamerach. Pierwsza jest umieszona na bramce wjazdowej na OPP. Rejestruje ona czas wjazdu oraz numer rejestracyjny samochodu. Druga znajduje się na bramce wyjazdowej i odczytuje godzinę opuszczenia odcinka. Na podstawie uzyskanych danych obliczana jest średnia prędkość pojazdu. W przypadku, gdy przekracza ona dopuszczalny limit obowiązujący na konkretnym odcinku, zostaje uruchomiona odpowiednia procedura mająca na celu ukaranie kierowcy łamiącego przepisy.
Czy wiesz, że… W 2024 roku 65 urządzeń zarejestrowało 371 074 wykroczenia związane z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości.
Dlaczego odcinkowe pomiary prędkości są skuteczniejsze nić fotoradary? Przede wszystkim zmuszają do jazdy zgodnie z dopuszczalnym limitem przez określony fragment trasy, a nie tylko do zwolnienia przy mijaniu urządzenia. Zdecydowanie efektywniej pozwalają karać osoby nieprzestrzegające przepisów, o czym świadczą wspomniane statystyki.
Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
Odcinkowe pomiary prędkości muszą być odpowiednio oznakowane. Przy bramce wjazdowej na OPP umieszcza się znak D-51a „automatyczna kontrola prędkości”.

Znak D-51a „Automatyczna kontrola prędkości”
Z kolei przy bramkach wyjazdowych z OPP stawiany jest znak D-51b „koniec automatycznej kontroli prędkości”.

Znak D-51b „Koniec automatycznej kontroli prędkości”
Niekiedy pod znakiem D-51a umieszczana jest dodatkowa tabliczka T-1a informującą o odległości między nim a początkiem OPP.
Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?
Procedura wystawiania mandatu za przekroczenie dopuszczalnej prędkości przebiega następująco:
- urządzenie rejestruje wykroczenie, a wykonane zdjęcie trafia do Centralnego Systemu Przetwarzania,
- Główny Inspektor Transportu Drogowego uzyskuje dane właściciela pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i wysyła do niego wezwanie do wskazania kierującego,
- właściciel pojazdu wypełnia jedno z 3 oświadczeń:
- w którym przyznaje się do popełnienia wykroczenia i przyjmuje mandat lub odmawia jego przyjęcia,
- w którym wskazuje, kto kierował pojazdem w chwili popełnienia wykroczenia,
- w którym nie wskazuje kierowcy i przyjmuje mandat za niewskazanie sprawcy wykroczenia lub odmawia przyjęcia mandatu.
CANARD, w zależności od decyzji właściciela pojazdu, podejmuje określone działania:
- wysyła do niego mandat za przekroczenie prędkości lub niewskazanie sprawcy,
- kieruje sprawę do sądu, jeśli odmówił przyjęcia mandatu lub minął termin na jego nałożenie,
- wysyła oświadczenie do osoby kierującej pojazdem w chwili przekroczenia prędkości.
Nie każdy kierowca wie, że CANARD ma 180 dni na wystawienie mandatu. Czas ten nie jest jednak liczony od chwili popełnienia wykroczenia, ale od momentu jego ujawnienia np. sprawdzenia danych właściciela pojazdu. W przypadku, gdy mandat nie zostanie wystawiony w czasie 180 dni, to sprawa może zostać skierowana do sądu, a na to CANARD ma aż 2 lata.
Droga ekspresowa S17 – co warto o niej wiedzieć?
Droga ekspresowa S17 ma docelowo połączyć Warszawę z przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem. Nazywana jest Szosą Lubelską. Istniejące odcinki na trasie S17 to:
- Węzeł Warszawa Wschód – Węzeł Lubelska,
- Warszawa – Kołbiel,
- Kołbiel – Garwolin,
- obwodnica Garwolina,
- Garwolin – granica województwa mazowieckiego i lubelskiego,
- granica województwa mazowieckiego i lubelskiego – Węzeł Skrudki,
- Skrudki – Kurów Zachód,
- Kurów Zachód – Lublin Sławinek,
- obwodnica Lublina,
- Lublin Felin – Piaski Wschód,
- obwodnica Tomaszowa Lubelskiego,
- obwodnica Hrebennego (w standardzie drogi ekspresowej jednojezdniowej).
W maju 2024 r. wybrano wykonawcę odcinka Piaski – Łopiennik. Będzie on miał prawie 17 km długości, a prace nad nim mają zostać zakończone w 2028 r. W tym samym roku do użytku powinien zostać oddany odcinek Izbica-Zamość Sitaniec. Prace trwają na fragmencie S17 Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne.
Przebieg drogi ekspresowej S17 – mapa
Dokładny przebieg drogi ekspresowej S17 z zaznaczonymi istniejącymi odcinkami, tymi w budowie oraz planowanymi sprawdzisz na poniższej mapie.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S17_(Polska)#/media/Plik:NowaMapaS17.svg
Odcinkowy pomiar prędkości s17 – gdzie trzeba uważać?
Aktualnie (stan na dzień 5.03.2025 r.) na drodze ekspresowej S17 nie funkcjonuje ani jeden odcinkowy pomiar prędkości, ale zmieni się to niebawem. Główny Inspektor Transportu Drogowego zawarł umowę na montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości, a 2 z nich mają zostać zamontowane właśnie na S17? Gdzie dokładnie będą zlokalizowane?
Pierwszy system zostanie umieszczony na terenie województwa mazowieckiego na odcinku Garwolin Zachód – Garwolin Południe. Drugi pojawi się na obszarze województwa lubelskiego między węzłem Kurów a węzłem Nałęczów.
S17 odcinkowy pomiar prędkości, który pojawi się w 2025 r. – mapa
Dokładną lokalizację odcinkowych pomiarów prędkości, które pojawią się na drodze ekspresowej S17 sprawdzisz na poniższej mapie.

Lokalizacja planowanego odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku Garwolin Zachód – Garwolin Południe. Źródło: opracowanie własne na podstawie https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen

Lokalizacja planowanego odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku Kurów – Nałęczów. Źródło: opracowanie własne na podstawie https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen
Co grozi za nieprzestrzeganie dopuszczalnej prędkości na S17?
Mimo że na S17 nie ma jeszcze odcinkowego pomiaru prędkości, na tej trasie mogą poruszać się nieoznakowane radiowozy wyposażone w fotoradary. One również rejestrują wykroczenia i na podstawie wykonanych pomiarów funkcjonariusze wystawiają mandaty za zbyt szybką jazdę. A w 2025 r. nadal są one bardzo wysokie. Aktualny taryfikator sprawdzisz w poniższej tabeli.
Przekroczenie prędkości o | Mandat | Recydywa | Punkty karne |
---|---|---|---|
10 km/h | 50 zł | - | 1 punkt karny |
11-15 km/h | 100 zł | - | 2 punkty karne |
16-20 km/h | 200 zł | - | 3 punkty karne |
21-25 km/h | 300 zł | - | 5 punktów karnych |
26-30 km/h | 400 zł | - | 7 punktów karnych |
31-40 km/h | 800 zł | 1 600 zł | 9 punktów karnych |
41-50 km/h | 1 000 zł | 2 000 zł | 11 punktów karnych |
51-60 km/h | 1 500 zł | 3 000 zł | 13 punktów karnych |
61-70 km/h | 2 000 zł | 4 000 zł | 14 punktów karnych |
70 km/h | 2 500 zł | 5 000 zł | 15 punktów karnych |
Za popełnienie tego samego wykroczenia po raz kolejny w ciągu 2 lat przewidziana jest wyższa kara. Za ponowne przekroczenie dopuszczalnej prędkości między 31 a 40 km/h w warunkach recydywy trzeba liczyć się z mandatem w wysokości 1 600 zł. Jeśli limit zostanie przekroczony o 41-50 km/h, to kara wyniesie 2 000 zł. Kierowca jadący o 51-60 km/h za szybko po raz kolejny ciągu 2 lat, musi liczyć się z karą 3 000 zł. Recydywa za przekroczenie limitu o 61-70 km/h to 4 000 zł kary, a powyżej 70 km/h to aż 5 000 zł.
Warto wiedzieć:
- Odcinkowe pomiary prędkości to jedna z metod nadzoru nad ruchem drogowym prowadzona przez CANARD. Pozwala rejestrować średnią prędkość przejazdu, a po wykryciu popełnienia wykroczenia uruchomić odpowiednią procedurę mającą na celu ukaranie kierowcy.
- Odcinkowe pomiary prędkości są oznakowane znakami: D-51a umieszczanym przy bramkach wjazdowych oraz D-51b przy wyjeździe z OPP.
- Po zarejestrowaniu wykroczenia przez odcinkowy pomiar prędkości ustalane są dane właściciela pojazdu i otrzymuje on wezwanie do wskazania kierowcy. Może przyznać się do winy, poinformować o tym, kto w rzeczywistości prowadził samochód lub odmówić tego.
- Droga ekspresowa S17 nie jest jeszcze w całości oddana do użytku. Kierowcy czekają jeszcze m.in. na odcinki Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne.
- Na drodze ekspresowej S17 nie działa odcinkowy pomiar prędkości, ale w najbliższym czasie zostaną na niej zamontowane 2 urządzenia. Pierwsze na trasie Garwolin Zachód – Garwolin Południe, a drugie między węzłem Kurów – węzeł Nałęczów.
- Przekroczenie dozwolonej prędkości wykryte przez odcinkowy pomiar jest zagrożone taką samą karą, jak w przypadku kontroli przeprowadzonej np. przez funkcjonariusza za pomocą fotoradaru. Najniższy mandat za wykroczenie to 50 zł (przekroczenie prędkości do 10 km/h). Najwyższa kara czeka na kierowców jadących ponad 70 km/h więcej niż przewidują przepisy – 2 500 zł. Może ona jednak wynieść 5 000 zł, jeśli wykroczenie zostanie popełnione po raz kolejny w ciągu 2 lat.