Słupki przy drodze — do czego służą i jak odczytać oznaczenia?

Redakcja 2023-04-03
autostrady.com.pl » Blog » Słupki przy drodze — do czego służą i jak odczytać oznaczenia?

Każdy uczestnik ruchu drogowego, kierowca, rowerzysta czy pieszy bardzo dobrze kojarzy biało-czerwone słupki ustawione wzdłuż drogi. Wiele osób zastanawia się jednak, jakie właściwie jest ich przeznaczenie i czy montuje się je przy każdej jezdni. Wiele pytań dotyczy również specyficznych oznaczeń numerycznych umieszczanych na ich frontowej części. Czym są słupki przy drodze i czemu służą? Odpowiadamy.  

Biało-czerwone słupki przy drodze: czym są?

Słupki przy drodze, nazywane też słupkami prowadzącymi lub pikietażowymi, są przeznaczone do optycznego prowadzenia ruchu. Oznacza to, że głównym celem ich sytuowania wzdłuż jezdni jest ułatwienie kierowcom orientacji w terenie. Dzięki nim znacznie łatwiej da się określić szerokość drogi oraz miejsce przebiegu jej lewej i prawej krawędzi. Ponadto słupki przy drodze informują kierowców o zbliżających się zakrętach, zwężeniach i poszerzeniach jedni. Mają zastosowanie zwłaszcza podczas niedostatecznej widoczności — w porze nocnej i przy trudnych warunkach atmosferycznych. 

Ze słupkami prowadzącymi można spotkać się na: 

  • drogach krajowych i wojewódzkich; 
  • niektórych odcinkach dróg powiatowych i gminnych, zwłaszcza w obrębie zakrętów o promieniach mniejszych niż 450 m.  

W niektórych sytuacjach rezygnuje się z montażu słupków przy drodze. Dzieje się tak np. na odcinkach dróg z chodnikami przy krawędzi jezdni czy na obszarach zabudowanych.  

Słupki przy drodze: jakie są ich rodzaje?

Słupki pikietażowe muszą utrzymywać pozycję pionową i być dobrze widoczne dla każdego kierowcy. Z uwagi na obecność barier ochronnych wzdłuż niektórych tras rozróżnia się: 

  • słupki przy drodze prowadzące kilometrowe U-1a — są mocowane w gruncie. Ich długość wynosi 150 cm, przy czym ⅓ słupka znajduje się w ziemi a ⅔ na powierzchni. Słupki U-1a powinny być wyposażone w specjalne zaczepy lub przetyczki, które mają zmniejszyć ryzyko wyrwania ich z gruntu; 
  • słupki przy drodze prowadzące kilometrowe U-1b — występują w formie nakładek na barierę ochronną z mocowaniami z blachy ocynkowanej lub innego trwałego materiału. Mają długość 40 cm.  

Słupki prowadzące, zarówno U-1a, jak i U-1b, mają w przekroju kształt trapezu i są wykonane z tworzyw sztucznych, takich jak polichlorek winylu czy polietylen. Przepisy dopuszczają możliwość stosowania ich w innej formie (np. jako słupki płaskie czy wypukłe), jednak niezbędne jest do tego uzyskanie odpowiedniej zgody od Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.  

Na słupkach przy drodze umieszcza się elementy odblaskowe. Mają kształt prostokąta lub równoległoboku o szerokości 4 cm i długości 20 cm. Po stronie czołowej w stosunku do nadjeżdżającego auta odblaski występują w barwie czerwonej, a po stronie tylnej — mają kolor biały.  

Oznaczenie słupków drogowych: oznakowanie numeryczne

Biało-czerwone słupki drogowe, oprócz elementów odblaskowych, są wyposażone również w dodatkowe oznakowanie numeryczne. Ma ono ułatwiać kierowcom określenie ich lokalizacji na trasie w różnych sytuacjach. Jest umieszczane wyłącznie po frontowej stronie słupka względem nadjeżdżającego pojazdu.  

Na słupkach prowadzących umieszcza się naklejki z folii samoprzylepnej, na których znajdują się: 

  • znak z numerem drogi (U-1f), który informuje kierujących o numerze drogi krajowej lub wojewódzkiej, po której się aktualnie przemieszczają; 
  • znak kilometrowy (U-7) to liczba jedno-, dwu- lub trzycyfrowa określająca kilometraż narastająco od początku do końca drogi; 
  • znak hektometrowy to cyfra, która precyzuje, w której części kolejnego kilometra znajduje się kierowca.  

Oznaczenie słupków drogowych: jak czytać?

Biało-czerwone słupki przy drodze odpowiadają za pikietaż. Oznacza to, że oprócz ułatwiania orientacji w obrębie samej jezdni, mają dokładnie określać miejsce na trasie z dokładnością do 100 metrów. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu na nich oznaczeń numerycznych dotyczących odległości od początku drogi.  

W górnej części słupka, tuż nad czerwonym odblaskiem, znajduje się informacja o numerze drogi. To oznaczenie występuje wyłącznie na drogach krajowych i wojewódzkich. Kolejne liczby zlokalizowane poniżej odblasku określają pełny kilometr drogi, na którym aktualnie znajduje się kierowca. Cyfra znajdująca się poniżej informuje o części kolejnego kilometra w metrach (wartość 1 oznacza 100 m, 2 – 200 m itd.).  

Przykład: jeśli znajdujesz się przy słupku oznaczonym liczbami kolejno od góry 17, 234, 5 to znaczy, że jesteś dokładnie na 234 kilometrze i 500 metrze drogi numer 17.  

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Słupki drogowe: czemu służą oznaczenia?

Słupki prowadzące umieszcza się przy jezdniach w konkretnym celu. Ich zadania to uściślanie przebiegu drogi, ułatwianie lokalizacji jej elementów składowych podlegających ewidencji dróg oraz pomaganie w lokalizowaniu zdarzeń drogowych. Ostatnia z wymienionych funkcji wydaje się najbardziej istotna z punktu widzenia wszystkich uczestników ruchu.  

Dlaczego? Otóż obecnie niemal wszyscy kierowcy podróżują po trasach rekomendowanych im przez nawigację, np. w smartfonie. Przeważnie nie potrzebują oznaczeń na słupkach przy drodze, aby zorientować się w terenie i dotrzeć do miejsca docelowego. Zarządcy dróg gminnych, powiatowych czy wojewódzkich doskonale orientują się w oznaczeniach, bo posługują się nimi na co dzień. Jednak każdy uczestnik ruchu drogowego, niezależnie od tego, czy porusza się pieszo, na rowerze czy autem, może kiedyś być zmuszony do skorzystania ze słupków drogowych w sytuacji awaryjnej.  

Możliwe, że podczas podróży po nieznanej trasie staniesz się świadkiem wypadku drogowego, a któryś z uczestników zdarzenia będzie poważnie ranny. Z reguły w takiej sytuacji pierwszym odruchem jest wykonanie telefonu do służb ratowniczych. Właśnie wtedy w zlokalizowaniu miejsca kolizji pomogą Ci słupki przy drodze. Dzięki nim jesteś w stanie przekazać dyżurnemu informację o swoim położeniu z dokładnością do 100 metrów. W efekcie, nawet gdy dookoła nie widać żadnych zabudowań, a w najbliższym otoczeniu można dostrzec wyłącznie pustą drogę i drzewa, będziesz w stanie wezwać pomoc.

Podsumowanie

  • Biało-czerwone słupki przy drodze są w przepisach określane jako słupki prowadzące. Montuje się je co 100 m na drogach krajowych, wojewódzkich i na niektórych odcinkach dróg powiatowych i gminnych.  
  • Słupki przy drodze mają za zadanie uściślać przebieg drogi, zwłaszcza nocą i przy trudnych warunkach pogodowych.  
  • Słupki prowadzące zawierają oznaczenia numeryczne, które pomagają w określeniu aktualnego położenia kierowcy. Są pomocne np. podczas informowania służb ratunkowych o lokalizacji zdarzenia drogowego.  
  • Pierwsza liczba znajdująca się powyżej czerwonego odblasku oznacza numer drogi. Dwie kolejne, położone poniżej odblasku, określają odległość od początku drogi. Pierwsza z nich w kilometrach, a druga w setkach metrów.  

Najczęściej zadawane pytania

Co ile są słupki na autostradzie?
Słupki na autostradzie oraz na drogach krajowych i wojewódzkich są umieszczane co 100 metrów.  
Jak czytać słupki na drodze?
Liczba znajdująca się powyżej czerwonego odblasku określa numer drogi. Dwie kolejne liczby zlokalizowane poniżej informują o kilometrze i setnym metrze drogi.  
Co ile są słupki na autostradzie w Niemczech?
W Niemczech słupki drogowe na autostradach są umieszczane w mniejszych odległościach niż w Polsce, bo co 50 metrów. 
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 4 Średnia: 4.3]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny