Omijanie, wyprzedzanie oraz wymijanie to manewry, które każdego dnia wykonują kierowcy. Nie każdy jednak wie, co dokładnie oznaczają te pojęcia oraz czym się one od siebie różnią. Mimo że brzmią dość podobnie, to dotyczą zupełnie innej czynności. Dowiedz się, na czym polega każdy z nich oraz jak powinno się go prawidłowo wykonywać.
Czym dokładnie jest manewr omijania?
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowym, omijanie jest manewrem polegającym na przejechaniu obok przeszkody. Może to być uczestnik ruchu, stojący pojazd lub przeszkoda. Jest to manewr, przy którym trzeba zachować szczególną ostrożność. Bardzo ważne jest to, aby zachować odpowiednią odległość od omijanej przeszkody, upewnić się, że można go wykonać bezpiecznie oraz poinformować o tym innych uczestników ruchu poprzez włączenie kierunkowskazu.
Kierowca, który chce wykonać manewr omijania, musi upewnić się, że zza obiektu nikt nie wejdzie na jezdnię. Musisz pamiętać, że nie możesz tego wykonać jeśli pojazd, który chcesz ominąć:
- zatrzymał się przed przejściem dla pieszych,
- zatrzymał się przed przejazdem kolejowym.
Jeśli samochód, który zatrzymał się na Twoim pasie, chce skręcić w lewo i czeka, aż będzie to możliwe, możesz go ominąć tylko z prawej strony. Pamiętaj, aby zawsze przed rozpoczęciem tego manewru upewnić się w lusterkach, czy nikt Cię nie wyprzedza. Zachowanie czujności może znacząco zminimalizować ryzyko wypadku.
Co to jest wymijanie?
Manewr wymijania to przejechanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku. Podczas jego wykonywania także trzeba zachować szczególną ostrożność. Bardzo istotne jest to, aby utrzymać odpowiednią odległość od wymijanego obiektu lub osoby, aby nie doszło do zderzenia. Trzeba uwzględnić także elementy wystające poza samochód, takie jak lusterka. Upewnij się, że podczas wymijania nimi nie zahaczysz.
Pamiętaj! W przypadku wymijania na zwężonym odcinku drogi pierwszeństwo ma pojazd, który porusza się po swoim pasie (nie musi być on oznaczony liniami). Takie miejsca często są oznakowane tablicami D-5. Zgodnie z nimi kierujący przejeżdża jako pierwszy, a auta z naprzeciwka muszą poczekać na zakończenie manewru.
Jeśli zbliżasz się do zwężonego odcinka drogi, na którym nie ma żadnych oznaczeń, ustąp pierwszeństwa kierowcom poruszającym się większym pojazdem. Podczas wymijania po zmroku zawsze stosuj odpowiednie oświetlenie dostosowane do panujących warunków. Nie może być ono zbyt mocne, aby nie oślepiało kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka.
Co to jest wyprzedzanie?
Wyprzedzanie to jeden z najtrudniejszych do wykonania manewrów. Wymaga bowiem umiejętności oraz doświadczenia, gdyż to właśnie podczas niego bardzo często dochodzi do wypadków. Na czym więc dokładnie ono polega? Na przejeżdżaniu obok pojazdu lub uczestnika ruchu, który porusza się w tym samym kierunku. W praktyce oznacza to konieczność przyspieszenia oraz chwilowego wjechania na przeciwległy pas, aby po wyprzedzeniu ponownie wrócić na swoją część jezdni.
Zanim rozpoczniesz manewr wyprzedzania, sprawdź, czy:
- dobrze widzisz to, co dzieje się przed obiektem, który zamierzasz wyprzedzić,
- masz na tyle miejsca, aby wykonać ten manewr w pełni bezpiecznie,
- samochód jadący za Tobą nie rozpoczął wyprzedzania.
Jeśli ocenisz, że możesz bezpiecznie rozpocząć ten manewr, musisz go zasygnalizować poprzez włączenie kierunkowskazu. Pamiętaj także o tym, aby zachować bezpieczny odstęp od omijanego samochodu czy uczestnika ruchu. Jeśli wyprzedzasz jadący motorower, motocykl, motorower lub kolumnę pieszych, minimalna odległość powinna wynosić 1 metr.
Zgodnie z przyjętymi zasadami manewr ten wykonuje się z lewej strony obiektu czy uczestnika ruchu. Według przepisów istnieją jednak dwa wyjątki. Są to sytuacje, gdy możliwe jest wyprzedzanie z prawej strony. Pierwszy z nich dotyczy pojazdów szynowych. Wyjątek ten nie obowiązuje jednak w przypadku, gdy układ torów to uniemożliwia lub ma to miejsce na jezdni jednokierunkowej. Z prawej strony możesz także wyprzedzić środki lokomocji oraz uczestników ruchu, którzy sygnalizują chęć skrętu w lewo.
Jak powinien zachować się kierowca poruszający się wyprzedzanym pojazdem? Przede wszystkim nie może przyspieszać. W przypadku ciągników, a także wolnobieżnych środków lokomocji oraz tych pozbawionych silnika, konieczne jest zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Ma to na celu ułatwienie wykonanie manewru.
Kiedy wyprzedzanie jest niedozwolone?
Kierowcy muszą pamiętać, że nie zawsze wykonanie manewru wyprzedzania jest możliwe. Zgodnie z art. 24 ust. 7 Kodeksu drogowego nie można tego robić:
- na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniu (nie dotyczy to rond oraz krzyżujących się dróg, na których kieruje się ruchem),
- na wzniesieniach.
Zabronione jest także wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych, które poruszają się w terenie zabudowanym.
Wyprzedzanie jest także zabronione:
- przed przejściami dla pieszych i na nich,
- na przejeździe kolejowym lub bezpośrednio przed nim,
- gdy pasy ruchu są oddzielone od siebie linią ciągłą,
- na odcinku drogi oznakowanej oznaczeniem B-25 lub B-26.
Kierowcy, którzy nie zastosują się do powyższych zasad, muszą liczyć się z konsekwencjami w postaci mandatu oraz punktów karnych, które otrzymają, gdy złamanie przepisów zostanie wykryte przez uprawnione organy. Warto jednak je stosować nie tylko ze względu na konsekwencje finansowe, ale także dla zapewnienia bezpieczeństwa sobie oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.
Podsumowanie
- Omijanie jest manewrem polegającym na przejechaniu obok stojącego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
- Nie wolno omijać pojazdów, które zatrzymały się przed przejściem dla pieszych lub przejazdem kolejowym.
- Wymijanie polega na przejechaniu obok środka lokomocji czy uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
- Najniebezpieczniejszym manewrem jest wyprzedzanie. Bardzo często jego nieumiejętne wykonanie jest przyczyną śmiertelnych wypadków.
- Przed rozpoczęciem wyprzedzania należy upewnić się, że można go bezpiecznie wykonać.
- W niektórych przypadkach wyprzedzanie jest zabronione i można zostać za nie ukaranym mandatem.