Lewy kierunkowskaz na rondzie — kiedy używać? Przepisy

Redakcja 2025-01-09
autostrady.com.pl » Blog » Lewy kierunkowskaz na rondzie — kiedy używać? Przepisy

Korzystanie z lewego kierunkowskazu na rondzie stwarza wiele problemów zarówno początkującym, jak i doświadczonym kierowcom. Jest to związane z faktem, że przepisy prawa nie regulują zasad jego stosowania w przejrzysty sposób. Warto jednak przyjrzeć się tej kwestii i dowiedzieć, jak korzystać poprawnie z lewego kierunkowskazu na rondzie.

Stosowanie kierunkowskazów ma informować innych kierowców o zamiarze wykonania manewru. Należy je uruchamiać z odpowiednim wyprzedzeniem, aby sygnał był dobrze widoczny dla pozostałych uczestników ruchu.

Kierunkowskaz na rondzie – najważniejsze zasady

Kierunkowskaz na rondzie musi być używany w taki sam sposób, jak na wszystkich drogach. Jego włączenie ma wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Należy go niezwłocznie wyłączyć po zakończeniu manewru.

Wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli rondo, nie trzeba włączać kierunkowskazu. Chyba że zamierzasz opuścić je pierwszym zjazdem, który znajduje się niedaleko. W takiej sytuacji, zanim jeszcze wjedziesz na rondo, uruchom prawy kierunkowskaz, czym poinformujesz osoby znajdujące się na nim lub planujące wjechanie o tym, że opuścisz je przy pierwszej możliwej okazji.

Jeśli planujesz zjechać innym zjazdem,

niż pierwszy, to kieruj się następującymi zasadami:

  • na rondzie jednopasmowym włącz prawy kierunkowskaz od razu po minięciu zjazdu poprzedzającego ten, którym zamierzasz opuścić skrzyżowanie,
  • na rondzie wielopasmowym włącz prawy kierunkowskaz po minięciu ostatniego zjazdu poprzedzającego ten, którym chcesz zjechać, a także przed zmianą pasa ruchu.

Przestrzegając tych wytycznych, zapewnisz bezpieczeństwo nie tylko sobie, ale i innym uczestnikom ruchu.

Lewy kierunkowskaz na rondzie – czy można go używać?

Stosowanie lewego kierunkowskazu na rondzie nie jest regulowane przepisami ruchu drogowego, co budzi wiele wątpliwości i nieporozumień. Można jednak z niego korzystać, jeśli kierowca zamierza skręcić w lewo. Dotyczy to także rond dwupasmowych, na których istnieje opcja zmiany pasa ruchu. Kierunkowskaz lewy będzie informował o tym, że pojazd za chwilę zjedzie na wewnętrzną część ronda. Jego użycie może być zasadne także w przypadku, gdy na drodze pojawi się przeszkoda. Jej ominięcie będzie wiązało się z koniecznością chwilowej zmiany pasa na lewy, a następnie powrotu na pierwotny tor.

Lewy kierunkowskaz a jazda prosto na rondzie – czy można go używać w takiej sytuacji?

Kierowca, który chce jechać na rondzie prosto nie powinien używać lewego kierunkowskazu. Musi jednak z wyprzedzeniem zasygnalizować manewr zjazdu ze skrzyżowania, korzystając z prawego migacza. Włączając lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, może wprowadzić innych kierujących w błąd.

Jak należy zachowywać się na rondzie?

Rondo to skrzyżowanie, które może wzbudzać strach przede wszystkim u początkujących kierowców, którzy nie wiedzą do końca, jak prawidłowo się na nim zachowywać. Wbrew pozorom nie jest to trudne. Wystarczy przestrzegać określonych zasad, które znajdziesz poniżej.

Wjazd na rondo – o czym trzeba pamiętać?

Jeśli zbliżasz się do ronda, zwolnij i bacznie obserwuj to, co się na nim dzieje. Masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa:

  • znajdującym się na skrzyżowaniu pojazdom,
  • tramwajom poruszającym się wzdłuż ronda oraz po torach, które je przecinają,
  • pieszym na przejściu przed wjazdem na rondo.

Dopiero gdy będziesz mieć pewność, że możesz bezpiecznie wjechać na skrzyżowanie, wykonaj ten manewr.

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Jaki pas ruchu zająć na rondzie?

Powinieneś zająć prawy pas, jeśli zamierzasz jechać prosto lub skręcić w prawo. Lewy jest przeznaczony dla kierowców zamierzających skręcić w lewo z ronda lub zawrócić. Z kolei środkowy pas służy do jazdy prosto lub skrętu w prawo, a niekiedy również do zawracania.

Jak bezpiecznie zmieniać pasy na rondzie?

Rondo powinno się opuszczać z prawego pasa, aby ułatwić pozostałym kierowcom bezpieczną jazdę. Jeśli znajdujesz się po wewnętrznej stronie skrzyżowania, wcześniej zmień tor jazdy i zasygnalizuj swój manewr włączeniem prawego kierunkowskazu. Opuszczając rondo, nie zapomnij o ustąpieniu pierwszeństwa pieszym, jeśli znajdują się na przejściu lub zamierzają na nie wejść.

Jak zawracać na rondzie?

Zawracanie na rondzie polega na jego objechaniu dookoła. Jeśli chcesz to zrobić, zajmij lewy pas po wjechaniu na nie. Gdy miniesz przedostatni zjazd, uruchom kierunkowskaz oraz i zmień pas na prawy, a następnie opuść skrzyżowanie. Upewnij się wcześniej, czy możesz wykonać bezpiecznie ten manewr i nie zajedziesz nikomu drogi.

Kierunkowskaz na rondzie a mandat – w jakich sytuacjach można go otrzymać?

Kierunkowskazy służą do informowania innych uczestników ruchu drogowego o planowanym manewrze. Jeśli opuszczając rondo, nie włączysz prawego migacza, narażasz się na mandat. Oznacza to, że brak korzystania z lewego kierunkowskazu nie jest wykroczeniem w świetle przepisów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy miałby on informować o chęci jazdy w lewo na rondzie. W przypadku konieczności zmiany pasa z prawego na lewy musisz go zastosować, gdyż w przeciwnym razie narażasz innych kierujących na kolizję czy wypadek.

Jakie kary grożą za niesygnalizowanie manewru? Taryfikator przewiduje za to 200 zł i 2 punkty. Taki mandat możesz otrzymać, jeśli nie poinformujesz za pomocą kierunkowskazu innych uczestników ruchu o tym, że zmieniasz pas lub chcesz zjechać z ronda. Błędne sygnalizowanie manewrów może skutkować utrudnieniami w ruchu lub jego tamowaniem. Za takie wykroczenia przewidziana jest kara od 20 do 500 zł. Wysokość mandatu zależy bowiem od tego, jak poważne było przewinienie oraz jakie zagrożenie stworzyło.

Czego nie należy robić na rondzie?

Już wiesz, jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie oraz w jaki sposób poruszać się po tym specyficznym rodzaju skrzyżowania. Musisz także wiedzieć, jakich manewrów nie wolno na nim wykonywać, aby nie narazić się na mandat, a przede wszystkim nie stwarzać zagrożenia dla siebie i pozostałych uczestników ruchu.

Na rondzie zabronione jest:

  • zmienianie pasa lub zjeżdżanie bez uprzedniego zasygnalizowania manewru,
  • nieustępowanie pierwszeństwa pojazdom, które się na nim znajdują oraz pieszym,
  • poruszanie się z nadmierną prędkością niedostosowaną do warunków i natężenia ruchu,
  • jazda zbyt blisko poprzedzającego pojazdu,
  • zatrzymywanie się bez uzasadnionego powodu.

Niedozwolone są także wszelkie agresywne manewry, takie jak np. wymuszanie pierwszeństwa czy zajeżdżanie drogi. Warto stosować najważniejsze zasady ruchu drogowego oraz wzajemnego szacunku na drodze, co pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych i niebezpiecznych sytuacji.

Podsumowanie

• Kierunkowskazy służą do sygnalizowania innym uczestnikom ruchu zamiaru wykonania określonego manewru – zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Należy je włączać z odpowiednim wyprzedzeniem oraz dezaktywować niezwłocznie po zakończeniu manewru. • Prawy kierunkowskaz na rondzie należy włączyć niezwłocznie po minięciu ostatniego zjazdu poprzedzającego ten, z którego chcesz skorzystać. • Korzystanie z lewego kierunkowskazu nie jest regulowane przez prawo. Może to jednak być pomocne w informowaniu innych uczestników ruchu o zamiarze skrętu w lewo. Należy z niego korzystać także przy zmianie pasa oraz np. omijaniu przeszkody, co wymaga zjechania na lewy pas. • Przed wjazdem na rondo należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które się już na nim znajdują, tramwajom, a także pieszym na przejściach oraz planującym wejść na pasy. • Wjeżdżając na rondo wielopasmowe, należy zająć odpowiedni pas: prawy, jeśli zamierzasz jechać prosto lub skręcić w prawo, lewy w przypadku zamiaru jazdy w lewo lub zawracania. Środkowym możesz się poruszać, jeśli planujesz jechać prosto lub skręcić w prawo, a w niektórych sytuacjach także przy zawracaniu. • Niesygnalizowanie manewrów na rondzie może być ukarane mandatem w wysokości 200 zł oraz 2 punktami karnymi. Jeśli stworzy to utrudnienia w ruchu lub go zatamuje, kierowca musi liczyć się z kara wynoszącą do 500 zł. • Na rondzie nie można m.in. zatrzymywać się bez określonego powodu, wymuszać pierwszeństwa czy nie zachowywać odpowiedniej odległości i prędkości.

FAQ

Jak prawidłowo zmieniać pasy ruchu na rondzie?
Pas ruchu na rondzie można zmienić bezpośrednio przed opuszczeniem skrzyżowania, a także nieco wcześniej. W tym drugim przypadku należy upewnić się, że manewr nie spowoduje zagrożenia dla innych uczestników ruchu oraz sprawdzić, czy nie zakazuje tego linia ciągła między pasami. Chcąc zjechać z lewego na prawy pas, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które się już na nim znajdują, a także tym, które zmierzają na niego wjechać z prawej strony.
Czy przed wjazdem na rondo trzeba włączyć kierunkowskaz?
Prawy kierunkowskaz na rondzie można włączyć przed wjechaniem na skrzyżowanie – pod warunkiem że pojazd opuści je pierwszym możliwym zjazdem znajdującym się niedaleko wjazdu. Nie można natomiast zapomnieć o tym, aby w taki sposób sygnalizować innym uczestnikom ruchu zamiar zmiany pasa. Kierunkowskaz należy uruchomić także po minięciu ostatniego zjazdu poprzedzającego ten, z którego chcesz skorzystać. Sam manewr wjazdu na rondo nie musi być jednak sygnalizowany i nieużycie kierunkowskazu nie jest błędem.
Jak oznakowane są ronda?
O zbliżaniu się do skrzyżowania o ruchu okrężnym informują dwa znaki: C-12 oznaczający, że ruch odbywa się wokół wyspy lub placu zgodnie z kierunkiem, jaki wskazuje oraz 4-8 ostrzegający o skrzyżowaniu, na którym ruch odbywa się wokół wyspy lub placu.
Jakie są rodzaje rond?
Wyróżnia się ronda jednopasmowe, wielopasmowe oraz turbinowe. Pierwsze z nich są najbardziej przejrzyste i najłatwiejsze do pokonania. Ze względu na jeden tor jazdy, nie można na nim wykonywać manewru zmiany pasa. Trzeba jedynie pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa przed wjechaniem na nie oraz zasygnalizowaniu manewru zjeżdżania poprzez włączenie prawego kierunkowskazu z odpowiednim wyprzedzeniem. Ronda wielopasmowe są zdecydowanie bardziej skomplikowane ze względu na co najmniej dwa pasy ruchu. Należy wiedzieć, który z nich zająć, aby wykonać odpowiedni manewr. W przypadku takiego skrzyżowania może być konieczne skorzystanie z lewego kierunkowskazu, jeśli zajdzie potrzeba zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny. Ronda turbinowe są praktycznie bezkolizyjne. Pasy są poprowadzone w taki sposób, że po ich zajęciu prowadzą do konkretnego zjazdu. Wymuszają konkretne zachowania, co zmniejsza ryzyko wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń.
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 0 Średnia: 0]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny