Odcinkowy pomiar prędkości S17 – gdzie jest? Mapa

Redakcja Zaktualizowano: 2025-04-24
autostrady.com.pl » Blog » Odcinkowy pomiar prędkości S17 – gdzie jest? Mapa

Liczba odcinkowych pomiarów prędkości na polskich drogach systematycznie rośnie, co ma zwiększyć bezpieczeństwo. Są skuteczne, dlatego pojawia się ich coraz więcej. Sprawdź, gdzie należy zdjąć nogę z gazu, podróżując drogą ekspresową S17.  

Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?

Odcinkowe pomiary prędkości są nadzorowane przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). To komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, która powstała 1 lipca 2011 r. Odcinkowy pomiar prędkości (OP) bazuje na dwóch kamerach. Pierwsza jest umieszona na bramce wjazdowej na OPP. Rejestruje ona czas wjazdu oraz numer rejestracyjny samochodu. Druga znajduje się na bramce wyjazdowej i odczytuje godzinę opuszczenia odcinka. Na podstawie uzyskanych danych obliczana jest średnia prędkość pojazdu. W przypadku, gdy przekracza ona dopuszczalny limit obowiązujący na konkretnym odcinku, zostaje uruchomiona odpowiednia procedura mająca na celu ukaranie kierowcy łamiącego przepisy.

Czy wiesz, że W 2024 roku 65 urządzeń zarejestrowało 371 074 wykroczenia związane z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości.

Dlaczego odcinkowe pomiary prędkości są skuteczniejsze nić fotoradary? Przede wszystkim zmuszają do jazdy zgodnie z dopuszczalnym limitem przez określony fragment trasy, a nie tylko do zwolnienia przy mijaniu urządzenia. Zdecydowanie efektywniej pozwalają karać osoby nieprzestrzegające przepisów, o czym świadczą wspomniane statystyki. 

Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?

Odcinkowe pomiary prędkości muszą być odpowiednio oznakowane. Przy bramce wjazdowej na OPP umieszcza się znak D-51a „automatyczna kontrola prędkości”.  

Znak drogowy D-51a z niebieskim tłem i białymi oznaczeniami

Znak D-51a „Automatyczna kontrola prędkości”

Z kolei przy bramkach wyjazdowych z OPP stawiany jest znak D-51b „koniec automatycznej kontroli prędkości”.  

Znak drogowy D-51b na niebieskim tle białe znaki, przekreślony w poprzek czerwono-białą linią

Znak D-51b „Koniec automatycznej kontroli prędkości”

Niekiedy pod znakiem D-51a umieszczana jest dodatkowa tabliczka T-1a informującą o odległości między nim a początkiem OPP. 

Co warto wiedzieć o odcinkowym pomiarze prędkości?

Procedura wystawiania mandatu za przekroczenie dopuszczalnej prędkości przebiega następująco: 

  • urządzenie rejestruje wykroczenie, a wykonane zdjęcie trafia do Centralnego Systemu Przetwarzania, 
  • Główny Inspektor Transportu Drogowego uzyskuje dane właściciela pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i wysyła do niego wezwanie do wskazania kierującego, 
  • właściciel pojazdu wypełnia jedno z 3 oświadczeń: 
  • w którym przyznaje się do popełnienia wykroczenia i przyjmuje mandat lub odmawia jego przyjęcia, 
  • w którym wskazuje, kto kierował pojazdem w chwili popełnienia wykroczenia, 
  • w którym nie wskazuje kierowcy i przyjmuje mandat za niewskazanie sprawcy wykroczenia lub odmawia przyjęcia mandatu. 

CANARD, w zależności od decyzji właściciela pojazdu, podejmuje określone działania: 

  • wysyła do niego mandat za przekroczenie prędkości lub niewskazanie sprawcy, 
  • kieruje sprawę do sądu, jeśli odmówił przyjęcia mandatu lub minął termin na jego nałożenie, 
  • wysyła oświadczenie do osoby kierującej pojazdem w chwili przekroczenia prędkości. 

Nie każdy kierowca wie, że CANARD ma 180 dni na wystawienie mandatu. Czas ten nie jest jednak liczony od chwili popełnienia wykroczenia, ale od momentu jego ujawnienia np. sprawdzenia danych właściciela pojazdu. W przypadku, gdy mandat nie zostanie wystawiony w czasie 180 dni, to sprawa może zostać skierowana do sądu, a na to CANARD ma aż 2 lata. 

Droga ekspresowa S17 – co warto o niej wiedzieć?

Droga ekspresowa S17 ma docelowo połączyć Warszawę z przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem. Nazywana jest Szosą Lubelską. Istniejące odcinki na trasie S17 to: 

  • Węzeł Warszawa Wschód – Węzeł Lubelska, 
  • Warszawa – Kołbiel, 
  • Kołbiel – Garwolin, 
  • obwodnica Garwolina, 
  • Garwolin – granica województwa mazowieckiego i lubelskiego, 
  • granica województwa mazowieckiego i lubelskiego – Węzeł Skrudki, 
  • Skrudki – Kurów Zachód, 
  • Kurów Zachód – Lublin Sławinek, 
  • obwodnica Lublina, 
  • Lublin Felin – Piaski Wschód, 
  • obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, 
  • obwodnica Hrebennego (w standardzie drogi ekspresowej jednojezdniowej). 

W maju 2024 r. wybrano wykonawcę odcinka Piaski – Łopiennik. Będzie on miał prawie 17 km długości, a prace nad nim mają zostać zakończone w 2028 r. W tym samym roku do użytku powinien zostać oddany odcinek Izbica-Zamość Sitaniec. Prace trwają na fragmencie S17 Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe –  Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne. 

Przebieg drogi ekspresowej S17 – mapa

Dokładny przebieg drogi ekspresowej S17 z zaznaczonymi istniejącymi odcinkami, tymi w budowie oraz planowanymi sprawdzisz na poniższej mapie.

mapa Polski z wyznaczonymi największymi miastami i obszarem obejmującym odcinek drogi S17

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S17_(Polska)#/media/Plik:NowaMapaS17.svg

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Odcinkowy pomiar prędkości s17 – gdzie trzeba uważać?

Aktualnie (stan na dzień 5.03.2025 r.) na drodze ekspresowej S17 nie funkcjonuje ani jeden odcinkowy pomiar prędkości, ale zmieni się to niebawem. Główny Inspektor Transportu Drogowego zawarł umowę na montaż 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości, a 2 z nich mają zostać zamontowane właśnie na S17? Gdzie dokładnie będą zlokalizowane? 

Pierwszy system zostanie umieszczony na terenie województwa mazowieckiego na odcinku Garwolin Zachód – Garwolin Południe. Drugi pojawi się na obszarze województwa lubelskiego między węzłem Kurów a węzłem Nałęczów.  

S17 odcinkowy pomiar prędkości, który pojawi się w 2025 r. – mapa

Dokładną lokalizację odcinkowych pomiarów prędkości, które pojawią się na drodze ekspresowej S17 sprawdzisz na poniższej mapie. 

mapa Garwolina z zaznaczonym odcinkiem S17

Lokalizacja planowanego odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku Garwolin Zachód – Garwolin Południe. Źródło: opracowanie własne na podstawie https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen

mapa Kurowa i Nałęczowa z zaznaczonym pomiarem prędkości na S17

Lokalizacja planowanego odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku Kurów – Nałęczów. Źródło: opracowanie własne na podstawie https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen

Co grozi za nieprzestrzeganie dopuszczalnej prędkości na S17?

Mimo że na S17 nie ma jeszcze odcinkowego pomiaru prędkości, na tej trasie mogą poruszać się nieoznakowane radiowozy wyposażone w fotoradary. One również rejestrują wykroczenia i na podstawie wykonanych pomiarów funkcjonariusze wystawiają mandaty za zbyt szybką jazdę. A w 2025 r. nadal są one bardzo wysokie. Aktualny taryfikator sprawdzisz w poniższej tabeli.  

Przekroczenie prędkości oMandatRecydywaPunkty karne
10 km/h50 zł -1 punkt karny
11-15 km/h100 zł-2 punkty karne
16-20 km/h200 zł-3 punkty karne
21-25 km/h300 zł-5 punktów karnych
26-30 km/h400 zł-7 punktów karnych
31-40 km/h800 zł1 600 zł9 punktów karnych
41-50 km/h1 000 zł2 000 zł11 punktów karnych
51-60 km/h1 500 zł3 000 zł13 punktów karnych
61-70 km/h2 000 zł4 000 zł14 punktów karnych
70 km/h2 500 zł5 000 zł15 punktów karnych

Za popełnienie tego samego wykroczenia po raz kolejny w ciągu 2 lat przewidziana jest wyższa kara. Za ponowne przekroczenie dopuszczalnej prędkości między 31 a 40 km/h w warunkach recydywy trzeba liczyć się z mandatem w wysokości 1 600 zł. Jeśli limit zostanie przekroczony o 41-50 km/h, to kara wyniesie 2 000 zł. Kierowca jadący o 51-60 km/h za szybko po raz kolejny ciągu 2 lat, musi liczyć się z karą 3 000 zł. Recydywa za przekroczenie limitu o 61-70 km/h to 4 000 zł kary, a powyżej 70 km/h to aż 5 000 zł. 

Warto wiedzieć:

  • Odcinkowe pomiary prędkości to jedna z metod nadzoru nad ruchem drogowym prowadzona przez CANARD. Pozwala rejestrować średnią prędkość przejazdu, a po wykryciu popełnienia wykroczenia uruchomić odpowiednią procedurę mającą na celu ukaranie kierowcy. 
  • Odcinkowe pomiary prędkości są oznakowane znakami: D-51a umieszczanym przy bramkach wjazdowych oraz D-51b przy wyjeździe z OPP. 
  • Po zarejestrowaniu wykroczenia przez odcinkowy pomiar prędkości ustalane są dane właściciela pojazdu i otrzymuje on wezwanie do wskazania kierowcy. Może przyznać się do winy, poinformować o tym, kto w rzeczywistości prowadził samochód lub odmówić tego.  
  • Droga ekspresowa S17 nie jest jeszcze w całości oddana do użytku. Kierowcy czekają jeszcze m.in. na odcinki Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne. 
  • Na drodze ekspresowej S17 nie działa odcinkowy pomiar prędkości, ale w najbliższym czasie zostaną na niej zamontowane 2 urządzenia. Pierwsze na trasie Garwolin Zachód – Garwolin Południe, a  drugie między węzłem Kurów – węzeł Nałęczów. 
  • Przekroczenie dozwolonej prędkości wykryte przez odcinkowy pomiar jest zagrożone taką samą karą, jak w przypadku kontroli przeprowadzonej np. przez funkcjonariusza za pomocą fotoradaru. Najniższy mandat za wykroczenie to 50 zł (przekroczenie prędkości do 10 km/h). Najwyższa kara czeka na kierowców jadących ponad 70 km/h więcej niż przewidują przepisy – 2 500 zł. Może ona jednak wynieść 5 000 zł, jeśli wykroczenie zostanie popełnione po raz kolejny w ciągu 2 lat.  

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy odcinkowy pomiar prędkości rejestruje wykroczenia także nocą?
Tak, odcinkowy pomiar prędkości rejestruje wykroczenia równie po zmroku oraz w trudnych warunkach pogodowych. Jest to możliwe dzięki wyposażeniu urządzeń w lampy doświetlające. Dzięki nim na wykonanych zdjęciach można bez trudu odczytać tablice rejestracyjne oraz zobaczyć twarz kierowcy. 
Jak bezpiecznie poruszać się po odcinkowym pomiarze prędkości?
Wielu kierowców widząc znak informujący o zbliżaniu się do odcinkowego pomiaru prędkości gwałtownie hamuje, aby nie przekroczyć dopuszczalnej prędkości. To błąd, gdyż taki manewr na drodze szybkiego ruchu może stwarzać zagrożenie. Należy stopniowo zmniejszać prędkość, a następnie utrzymywać ją w dopuszczalnym limicie. Jeśli za OPP chcesz pojechać szybciej, także rób to stopniowo. Pamiętaj także o tym, aby na odcinku kontrolowanym przez kamery nie poruszać się znacznie wolniej niż wynosi dopuszczalna prędkość. Taki styl jazdy może prowadzić do tamowania ruchu, co również jest niebezpieczną sytuacją na drodze. Najlepszym rozwiązaniem jest przestrzeganie dopuszczalnej prędkości na całym odcinku, co pomoże uniknąć kłopotów.  
Jaka jest maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej S17?
Przepisy Prawa o ruchu drogowym wskazują, że dopuszczalna prędkość na dwujezdniowych odcinkach dróg ekspresowych wynosi 120 km/h. Na fragmentach jednojezdniowych należy jechać maksymalnie 100 km/h. Zawsze trzeba jednak zwracać uwagę na znaki drogowe, które mogą ustalać niższy limit na niektórych odcinkach, co jest związane najczęściej z prowadzeniem prac remontowych lub modernizacyjnych.  
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 0 Średnia: 0]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny