Autostrady to drogi szybkiego ruchu, na których obowiązują określone reguły. Każda z nich ma pas awaryjny, z którego można skorzystać wyłącznie w określonych warunkach. Nie wszyscy kierowcy jednak wiedzą, kiedy mają prawo na niego wjechać. Dowiedz się, jak korzystać w prawidłowy sposób z pasa awaryjnego.
- Pas awaryjny na autostradzie – czym dokładnie jest?
- Pas awaryjny a pobocze – co warto wiedzieć?
- Pas awaryjny na autostradzie – kiedy można z niego skorzystać?
- Kiedy nie można zatrzymywać się na pasie awaryjnym?
- Jak prawidłowo korzystać z pasa awaryjnego?
- Czy można przebywać w pojeździe znajdującym się na pasie awaryjnym?
- W jakich sytuacjach możliwa jest jazda pasem awaryjnym?
- Podsumowanie
Każda autostrada, a także droga ekspresowa musi mieć wydzieloną część przeznaczoną do awaryjnego zatrzymania pojazdu. Skorzystanie z niego bez konkretnego powodu może skutkować nałożeniem mandatu, a przede wszystkim stwarza ogromne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu.
Pas awaryjny na autostradzie – czym dokładnie jest?
Pas awaryjny jest częścią drogi, na którą oprócz niego składa się także jezdnia, pobocze oraz zatoka autobusowa, a także pasy oddzielające jezdnie (w przypadku dróg dwujezdniowych).
Prawidłowa jego nazwa to pas awaryjnego postoju. Określa ona także, do czego dokładnie służy. Pełni on bowiem funkcję przestrzeni drogi, na której można zatrzymać pojazd wyłącznie w określonych sytuacjach, takich jak awaria czy inne zdarzenie losowe. Pas awaryjny jest oznakowany pojedynczą ciągłą linią P2 w kolorze białym. Występuje na autostradach oraz drogach ekspresowych.
Pas awaryjny a pobocze – co warto wiedzieć?
Pas awaryjny jest częścią pobocza. Z reguły znajduje się on po jednej stronie jezdni – zazwyczaj prawej. Przepisy prawa wymagają, aby pobocza dróg ekspresowych oraz autostrad obejmowały pobocze gruntowe znajdujące się za barierkami, a także pas awaryjnego postoju.
Pas awaryjny na autostradzie – kiedy można z niego skorzystać?
Każdy kierowca musi wiedzieć, że pas awaryjny nie jest przeznaczony do jazdy. Oznacza to, że poruszanie się nim jest nielegalne. Ta przestrzeń może być wykorzystana wyłącznie do postoju pojazdu w ściśle określonych sytuacjach. Zalicza się do nich przede wszystkim:
- awarię samochodu – możesz zatrzymać swoje auto na tym pasie, jeśli pojazd uległ uszkodzeniu i nie ma możliwości kontynuowania nim jazdy do najbliższego zjazdu czy miejsca obsługi podróżnych,
- kontrolę policyjną – funkcjonariusze mogą nakazać zjechanie z drogi na pas awaryjny w celu wykonania swoich obowiązków służbowych wynikających z popełnienia wykroczenia,
- wypadek – na pas awaryjny należy ściągnąć pojazd, który uległ uszkodzeniu, o ile jest to możliwe,
- złe samopoczucie – kierowca, który nagle źle się poczuł, powinien zjechać na pas awaryjny, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników.
Pas awaryjny jest także przeznaczony do tworzenia korytarza życia. Kierowcy jadący prawą stroną autostrady czy drogi ekspresowej muszą na niego zjechać, jeśli przed nimi doszło do wypadku. W ten sposób umożliwią przejazd do miejsca zdarzenia odpowiednim służbom.
Kiedy nie można zatrzymywać się na pasie awaryjnym?
Pas awaryjny nie może być wykorzystywany do postoju w celu np. chwilowego odpoczynku podczas podróży czy spożycia posiłku. Do tego przeznaczone są specjalnie wydzielone miejsca obsługi podróżnych, w których dostępna jest odpowiednia infrastruktura wypoczynkowa i sanitarna. Złamanie tego zakazu może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 300 zł.
Jednak kara finansowa to nie jedyne zagrożenie wynikające z nieuzasadnionego korzystania z pasa awaryjnego. Zatrzymanie na nim pojazdu może spowodować duże niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu.
Jak prawidłowo korzystać z pasa awaryjnego?
Jeśli zdarzy się, że będziesz zmuszony zatrzymać się na pasie awaryjnym, pamiętaj o tym, aby zachować szczególną ostrożność. Jest to przede wszystkim związane z tym, że obok Twojego auta będą poruszały się inne pojazdy z dużą szybkością. Zanim wysiądziesz, upewnij się, że możesz bez przeszkód otworzyć drzwi i nie spowoduje to zagrożenia ani dla Ciebie ani innych uczestników ruchu.
Pojazd stojący na pasie awaryjnym musi być odpowiednio oznakowany. Należy umieścić za nim trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m od niego, a także włączyć światła awaryjne. Każda osoba wychodząca z pojazdu powinna mieć założoną kamizelkę odblaskową. Najlepiej stanąć za barierkami ochronnymi w pewnej odległości od pojazdu.
Jeśli będziesz musiał skorzystać z pasa awaryjnego, powiadom odpowiednie służby o zaistniałej sytuacji. Możesz zadzwonić pod numer 112, jeśli potrzebujesz pilnej pomocy lub 19 111, czyli do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Innym rozwiązaniem jest podejście do najbliższej kolumny alarmowej i zawiadomienie o zdarzeniu dyżurnego w Centrum Zarządzania Ruchem.
Czy można przebywać w pojeździe znajdującym się na pasie awaryjnym?
Zaleca się jak najszybsze opuszczenie pojazdu zatrzymanego na pasie awaryjnym przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Jest on bowiem narażony na to, że inny uczestnik ruchu uderzy w niego. Zdarza się bowiem, że kierowcy korzystają w nieodpowiedni sposób z pasa awaryjnego i wyprzedzają nim inne pojazdu.
Może jednak zdarzyć się, że ze względu np. na złe samopoczucie wyjście z auta nie jest możliwe. W takiej sytuacji należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby oraz poinformować o zagrożeniu związanym z pozostaniem w samochodzie.
W jakich sytuacjach możliwa jest jazda pasem awaryjnym?
Jak wiesz, pas awaryjny służy wyłącznie do zatrzymania pojazdu w określonych sytuacjach. Istnieją jednak sytuacje, gdy dopuszczalna jest także jazda po nim. Przede wszystkim dotyczy to prac drogowych, gdy tymczasowa trasa została poprowadzona właśnie pasem awaryjnym. W takim przypadku należy stosować się do aktualnych oznaczeń.
Kolejnym wyjątkiem, który umożliwia chwilową jazdę po pasie awaryjnym, jest wykonywanie manewru ponownego włączania się do ruchu po postoju. Jeśli np. byłeś zmuszony do zatrzymania auta przez złe samopoczucie lub w wyniku kontroli policyjnej, musisz najpierw rozpędzić swój samochód, a dopiero później zająć pas na autostradzie czy drodze ekspresowej. Jeśli tego nie zrobisz, spowodujesz duże zagrożenie dla innych kierujących.
Podsumowanie
- Pas awaryjny to część drogi. Występuje on wyłącznie na autostradach i drogach ekspresowych. Służy do zatrzymania i postoju pojazdu tylko w określonych sytuacjach, gdy dalsza jazda nie może być kontynuowana np. ze względu na awarię, czy złe samopoczucie.
- Nieuzasadnione korzystanie z pasa awaryjnego jest zagrożone mandatem w wysokości 300 zł. Takie zachowanie stwarza również duże niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego.
- Przed zjechaniem na pas awaryjny trzeba wcześniej upewnić się, że można wykonać ten manewr bezpiecznie dla siebie i innych uczestników ruchu. Nie może on wymuszać gwałtownego hamowania czy nagłej zmiany pasy przez pozostałych kierujących.
- Stojąc na pasie, przed opuszczeniem pojazdu należy sprawdzić, czy można to bezpiecznie zrobić. Konieczne jest także postawienie trójkąta ostrzegawczego oraz założenie kamizelki odblaskowej. Należy poinformować odpowiednie służby o zaistniałej sytuacji