Droga ekspresowa dwujezdniowa a jednojezdniowa – różnice i przepisy

Redakcja 2024-05-23
autostrady.com.pl » Blog » Droga ekspresowa dwujezdniowa a jednojezdniowa – różnice i przepisy

Drogi ekspresowe wraz z autostradami tworzą sieć dróg szybkiego ruchu. Są one oznaczone literą S. Umożliwiają komfortową i dynamiczna podróż. W Polsce spotkasz ekspresówki jedno- i dwujezdniowe. Dowiedz się, jakie są między nimi różnice oraz poznaj obowiązujące na nich przepisy ruchu drogowego. Ta wiedza sprawi, że poczujesz się pewniej, jeżdżąc po ekspresówkach.

Sieć dróg szybkiego ruchu nieustannie się powiększa. Na początku maja 2024 r. mają one łączną długość 5 117,1 km, z czego 3 267,9 km to drogi ekspresowe.

Czym jest droga ekspresowa?

Droga ekspresowa to droga jedno- lub dwujezdniowa oznakowana w odpowiedni sposób znakiem D-7 przeznaczona do ruchu pojazdów samochodowych (oprócz czterokołowców).

Drogi ekspresowe mogą łączyć się z innymi szlakami zarówno poprzez stosowanie węzłów, które muszą być oddalone od siebie o co najmniej 5 km, jak i skrzyżowań. To rozwiązanie jest możliwe w określonych przypadkach i musi być wyposażone w sygnalizację świetlną.

Czym jest droga ekspresowa jednojezdniowa?

Droga ekspresowa jednojezdniowa jest wyposażona w jeden pas ruchu w każdym kierunku. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami szerokość każdego pasa ruchu na takiej trasie musi być mniejsza niż suma szerokości obu pasów, ale nie większa niż 3,50 m. Jednojezdniowe drogi ekspresowe należą w Polsce do rzadkości.

Czym jest droga ekspresowa dwujezdniowa?

Droga ekspresowa dwujezdniowa składa się z dwóch jezdni, które są od siebie oddzielone barierami lub pasami zieleni. Aktualne przepisy prawa określają, że pas ruchu ma mieć 3,5 m lub 3,75 m szerokości (w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się 3,25 m szerokości).

Przepisy obowiązujące na drogach ekspresowych

Warto zacząć od limitów prędkości obowiązujących na drogach ekspresowych. Są one różne, w zależności od tego, czy jest to odcinek jedno- czy dwujezdniowy. W pierwszym przypadku samochody osobowe, motocykle oraz ciężarówki o masie całkowitej do 3,5 t mogą poruszać się z prędkością maksymalną wynoszącą 100 km/h. Z kolei na drogach dwujezdniowych limit ten wynosi 120 km/h. Pozostałe pojazdy powyżej 3,5 t mogą jechać maksymalnie 80 km/h. Dopuszczalna prędkość w przypadku autobusów, które spełniają warunki techniczne określone w rozporządzeniu o ich parametrach i wyposażeniu to 100 km/h.

Inne limity prędkości to w rzeczywistości jedyna różnica między ekspresówkami jedno- a dwujezdniowymi. Wszystkie inne zasady dotyczące poruszania się po takich drogach są takie same. Przede wszystkim należy wiedzieć, jakie pojazdy nie mogą nimi jeździć. Obowiązuje bezwzględny zakaz poruszania się po drogach ekspresowych:

  • ciągników rolniczych,
  • jednośladów (np. rowerów, wózków rowerowych, motorowerów, hulajnóg),
  • zaprzęgów konnych.

Na tego typu trasach nie mogą również znajdować się piesi. Złamanie tego zakazu skutkuje nałożeniem mandatu w wysokości 250 zł. Trzeba mieć na uwadze także to, że takie zachowanie stwarza duże zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu. Należy więc bezwzględnie przestrzegać tego zakazu i poruszać się po drogach szybkiego ruchu wyłącznie pojazdami, które są do tego uprawnione.

Czego nie wolno robić na drodze ekspresowej?

Każdy kierowca musi wiedzieć, jak zachować się na drodze ekspresowej. Poruszając się po niej, nie wolno:

  • cofać,
  • zawracać,
  • zatrzymywać się w innych miejscach niż wyznaczone.

Wszystkie te zakazy stosuje się w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na takich drogach. Wymienione wyżej manewry mogą bowiem stwarzać duże zagrożenie dla innych kierowców. Trzeba pamiętać, że po ekspresówkach poruszają się pojazdy z dużą prędkością. Spotkanie na swojej drodze np. samochodu, który zatrzymał się na pasie ruchu, może skutkować poważnym wypadkiem.

OC

Ubezpieczenie OC/AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu.

Nawet do 50% taniej!

Porównaj ceny
Palma

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%.

Sprawdź promocje!

Porównaj ceny

Jakie mandaty grożą za jazdę niezgodnie z przepisami po drodze ekspresowej?

Nie tylko przekroczenie dopuszczalnej prędkości może skutkować nałożeniem mandatu. Aktualnie obowiązujący taryfikator przewiduje następujące kary za konkretne przewinienia:

  • 2 000 zł – za jazdę w kierunku przeciwnym niż dopuszczają przepisy lub znaki drogowe,
  • 300 zł – za cofanie, zatrzymanie lub postój poza miejscami do tego wyznaczonymi,
  • 300 zł – 500 zł – jazda zbyt blisko pojazdu poprzedzającego.

Karą w wysokości 2 000 zł mogą być także ukarani kierowcy pojazdów kategorii N2 lub N3, którzy nie przestrzegają zakazu wyprzedzania pojazdu samochodowego na drodze o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku.

Czy na drodze ekspresowej można holować samochód?

Na drogach ekspresowych dopuszczalne jest holowanie innych pojazdów, które uległy awarii. Należy jednak pamiętać, że mimo iż jest to możliwe w większości przypadków, to zakaz ciągnięcia obowiązuje w przypadku:

  • uszkodzenia układu kierowniczego lub hamulcowego (chyba że holowanie nie wymaga jego stosowania),
  • pojazdu z naczepą lub przyczepą,
  • więcej niż jednego pojazdu.

Nie należy także holować pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów, hybrydowych i elektrycznych oraz z zawieszeniem hydropneumatycznym bądź pneumatycznym. Ich konstrukcje nie są bowiem do tego przystosowane i taki proceder może zakończyć się poważnymi uszkodzeniami.

Pamiętaj! Maksymalna dopuszczalna prędkość podczas holowania na drodze ekspresowej to 60 km/h.

Jak jechać po drodze ekspresowej, aby było to bezpieczne?

Najważniejszą zasadą, której trzeba przestrzegać przy poruszaniu się drogami ekspresowymi, to dopuszczalne limity prędkości. Należy także pamiętać o tym, aby zachować bezpieczną odległość od pojazdu znajdującego się z przodu, aby w razie problemów mieć czas na odpowiednią reakcję. W przypadku utknięcia w korku trzeba utworzyć korytarz życia, aby służby ratunkowe mogły dostać się na miejsce ewentualnego wypadku. Warto także pamiętać o sygnalizowaniu każdego manewru i wykonywaniu go po upewnieniu się, że można bezpieczne to zrobić.

Podsumowanie

  • Droga ekspresowa jest przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych oprócz czterokołowców. Może być jedno- lub dwujezdniowa.
  • Droga jednojezdniowa ma po jednym pasie w każdym kierunku, które nie są od siebie fizycznie oddzielone. Na dwujezdniowej występuje pas zieleni lub barierki.
  • Ekspresówki jedno- i dwujezdniowe różnią się od siebie dopuszczalną szerokością pasów, a także limitami prędkości. Po pierwszych osobówki, motocykle i ciężarówki do 3,5 t mogą jeździć maksymalnie 100 kmh, a po drugich – 120 km/h.
  • Po drogach ekspresowych jedno- i dwujezdniowych nie mogą poruszać się np. rowery, motorowery, ciągniki rolnicze i piesi. Złamanie tego zakazu wiąże się z możliwością otrzymania mandatu w wysokości 250 zł.
  • Na ekspresówkach nie można zawracać, cofać ani zatrzymywać się w miejscach innych niż te do tego przeznaczone. Takie wykroczenia są karane mandatami.

FAQ

Czym różni się droga ekspresowa od autostrady?
Zarówno droga ekspresowa, jak i autostrada, to trasa szybkiego ruchu, po której mogą poruszać się wyłącznie pojazdy samochodowe, z wyłączeniem czterokołowców. W przypadku tej drugiej trasy ustalona jest minimalna prędkość, z jaką mogą się one poruszać i wynosi ona 40 km/h. Pasy ruchu, awaryjne oraz pobocza są zdecydowanie szersze w przypadku autostrad. Ich połączenie z innymi szlakami może odbywać się wyłącznie w formie węzłów, a na ekspresówkach dopuszczalne są niekiedy skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Na autostradach obowiązuje zakaz holowania (z wyjątkiem pojazdów, które są do tego przeznaczone). Na drogach ekspresowych jest to dopuszczalne do najbliższego zjazdu lub MOP-u.
Czy na drogach ekspresowych są pobierane opłaty drogowe?
Nie, drogi ekspresowe w Polsce są darmowe, tak samo jak większość autostrad. Tylko na odcinkach zarządzanych przez prywatne firmy są pobierane opłaty.
W jaki sposób oznakowane są drogi ekspresowe?
Początek drogi ekspresowej jest oznakowany znakiem D-7 przedstawiającym białe auto na niebieskim tle. Ustawia się go również na początku łącznic wjazdowych, a także innych drogach dojazdowych prowadzących do ekspresówek. Koniec takiej trasy jest sygnalizowany znakiem D-8 z przekreślonym białym pojazdem na niebieskim tle.
Redakcja
Oceń:
[Głosów: 1 Średnia: 5]
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Image placeholder
×

Zmniejsz koszt polisy OC nawet o 50%!

Porównaj Ceny