Jadąc drogą ekspresową S3, trzeba przestrzegać obowiązujących limitów prędkości. Czuwają nad tym nie tylko patrole policyjne głównie w nieoznakowanych radiowozach, ale także system odcinkowego pomiaru prędkości. Dowiedz się, gdzie dokładnie trzeba zdjąć nogę z gazu.
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- W jaki sposób wystawiany jest mandat za przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze?
- Odcinkowy pomiar prędkości S3 – lokalizacja urządzeń
- Odcinkowy pomiar prędkości S3 – mapa
- Jaka dopuszczalna prędkość na S3?
- Jak oznakowany jest odcinkowy pomiar prędkości?
- Ile wynosi mandat za przekraczanie dopuszczalnej prędkości w 2025 r.?
- Jak przebiega droga ekspresowa S3?
- Infrastruktura przy drodze ekspresowej S3 – to warto wiedzieć przed podróżą
- Co jeszcze warto wiedzieć o drodze ekspresowej S3?
- Podsumowanie
Odcinkowe pomiary prędkości to skuteczna broń w walce z kierowcami przekraczającymi dozwoloną prędkość. Ich liczba na polskich drogach nieustannie rośnie. W 2025 r. ich liczba ma się zwiększyć o 43 nowe urządzenia.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) funkcjonuje od 2015 r. i jest on zarządzany przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. To komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
System ten jest nieustannie rozwijany głównie ze względu na jego skuteczność. Pozwala na wyłapywanie kierowców niestosujących się do ustalonych limitów prędkości bez konieczności przeprowadzania kontroli drogowej. OPP jest skuteczniejszy niż fotoradary, gdyż wymusza jazdę zgodnie z przepisami przez kilka kilometrów.
Zasada działania systemu jest bardzo prosta i opiera się na dwóch kamerach. Jedna z nich znajduje się na bramce wjazdowej na drogę ekspresową lub autostradę. Rejestruje ona dane pojazdu, a także godzinę jej przekroczenia. Druga z kamer znajduje się na bramce przy wyjazdowej z odcinka pomiarowego. Jest odpowiedzialna za odczytanie godziny przejazdu. Na podstawie tych danych obliczana jest średnia prędkość. Jeśli jest ona wyższa niż przewidują przepisy, informacja trafia do Centralnego Systemu Przetwarzania.
W jaki sposób wystawiany jest mandat za przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze?
Generalny Inspektor Transportu Drogowego uzyskuje dane pojazdu zarejestrowanego przez kamery z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Następnie wysyła do właściciela wezwanie, aby wskazał, kto kierował samochodem w chwili popełnienia wykroczenia. Ma on do wyboru następujące opcje:
- przyznać się do złamania przepisów i przyjąć mandat lub odmówić jego przyjęcia;
- wskazać, kto korzystał z jego samochodu;
- nie wskazać kierującego i przyjąć mandat za niewskazanie lub odmówić przyjęcia mandatu.
CANARD, na podstawie otrzymanego oświadczenia, podejmuje jedno z działań:
- wystawia mandat za przekroczenie prędkości lub niewskazanie kierującego,
- kieruje sprawę do sądu, gdy właściciel odmówił przyjęcia mandatu lub minął termin na jego nałożenie,
- wysyła oświadczenie do osoby wskazanej przez właściciela pojazdu.
Uniknięcie mandatu za przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze jest bardzo trudne, dlatego warto wiedzieć, gdzie dokładnie znajdują się kamery.
Odcinkowy pomiar prędkości S3 – lokalizacja urządzeń
Na drodze ekspresowej S3 aktualnie znajduje się jeden odcinkowy pomiar prędkości (stan na dzień 10.02.2025 r.). Jest on zlokalizowany w tunelu między Kamienną Górą a Bolkowem w województwie dolnośląskim (miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice). Na odcinku w kierunku Legnicy ma on długość 2 952 m, a w kierunku Lubawki 2 447 m.
Odcinkowy pomiar prędkości S3 – mapa
Dokładną lokalizację odcinkowego pomiaru prędkości na drodze ekspresowej S3 obrazuje poniższa mapa.
Źródło: https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen
Jaka dopuszczalna prędkość na S3?
S3 jest drogą ekspresową, a więc maksymalne dopuszczalne prędkości znajdziesz w poniższej tabeli.
Droga ekspresowa dwujezdniowa | Droga ekspresowa jednojezdniowa | |
Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o DMC do 3,5 t | 120 km/h | 100 km/h |
Pozostałe pojazdy od DMC powyżej 3,5 t | 80 km/h | 80 km/h |
autobusy, które spełniają dodatkowe wymogi techniczne określone przepisami prawa (rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) | 100 km/h | 100 km/h |
Ważne! Odcinkowy pomiar prędkości na drodze ekspresowej S3 znajduje się w tunelu. Wszystkie pojazdy mogą poruszać się nim z prędkością nie wyższą niż 80 km/h!
Jak oznakowany jest odcinkowy pomiar prędkości?
Kierowcy muszą wiedzieć, że zbliżają się do odcinkowego pomiaru prędkości. Informuje o tym znak D-51a „Automatyczna kontrola średniej prędkości.
Znak D-51a „Automatyczna kontrola średniej prędkości
Na końcu odcinka znajduje się natomiast znak D-51b „Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.
Znak D-51b „Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”
Ile wynosi mandat za przekraczanie dopuszczalnej prędkości w 2025 r.?
Kary za niestosowanie się do przepisów ruchu drogowego, w tym nierespektowanie limitów maksymalnej prędkości są wysokie. W poniższej tabeli sprawdzisz, jaki mandat możesz otrzymać, gdy będziesz jechać szybciej niż przewidują regulacje.
Wykroczenie | Mandat | Recydywa | Dodatkowa kara |
---|---|---|---|
przekroczenie prędkości o 10 km/h | 50 | - | 1 punkt karny |
przekroczenie prędkości o 11-15 km/h | 100 | - | 2 punkty karne |
przekroczenie prędkości o 16-20 km/h | 200 | - | 3 punkty karne |
przekroczenie prędkości o 21-25 km/h | 300 | - | 5 punktów karnych |
przekroczenie prędkości o 26-30 km/h | 400 | - | 7 punktów karnych |
przekroczenie prędkości o 31-40 km/h | 800 | 1 600 zł | 9 punktów karnych |
przekroczenie prędkości o 41-50 km/h | 1 000 zł | 2 000 zł | 11 punktów karnych |
przekroczenie prędkości o 51-60 km/h | 1 500 zł | 3 000 zł | 13 punktów karnych |
przekroczenie prędkości o 61-70 km/h | 2 000 zł | 4 000 zł | 14 punktów karnych |
przekroczenie prędkości powyżej 70 km/h | 2 500 zł | 5 000 zł | 15 punktów karnych |
O recydywie, a więc także wyższym mandacie, można mówić, gdy do popełnienia tego samego wykroczenia dojdzie w ciągu 2 lat.
Jak przebiega droga ekspresowa S3?
Droga ekspresowa S3 prowadzi z północy Polski, a dokładniej z zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin wzdłuż zachodniej granicy kraju do granicy z Czechami na południu.
Przebiega przez województwa:
- zachodniopomorskie,
- lubuskie,
- dolnośląskie.
W okolicach Szczecina łączy się z autostradą A6 (węzły Rzęśnica i Klucz). Przez węzeł Jordanowo można z niej zjechać na autostradę A2, a węzłem Legnica Południe na autostradę A4. Dokładną lokalizację drogi i jej przebieg świetnie obrazuje poniższa mapa.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S3_(Polska)#/media/Plik:NowaMapaS3.svg
Na zielono zaznaczono gotową część drogi ekspresowej S3, a na czerwono fragmenty, które są aktualnie w budowie. Nie gotowe są jedynie dwa odcinki o łącznej długości 33,5 km.
Pierwszy z nich ma połączyć Świnoujście z Dargobądzem. Odcinek ten ma mieć 17,5 km długości. Ma on obejmować:
- 4 węzły (Świnoujście, LNG, Łunowo oraz Międzyzdroje),
- 2 estakady,
- 12 przejść dla zwierząt,
- 2 kładki piesze.
Drugi odcinek Dargobądz – Troszyn będzie miał docelowo 16 km długości. Mają znajdować się na nim przejścia dla zwierząt, wiadukty, a także węzły: Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód.
Infrastruktura przy drodze ekspresowej S3 – to warto wiedzieć przed podróżą
Kierowcy podróżujący drogą ekspresową S3 mogą skorzystać z Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Takie punkty to m.in.
- MOP Niegosławice Zachód,
- MOP Niegosławice Wschód,
- MOP Stożne Zachód,
- MOP Stożne Wschód,
- Racula Wschód,
- Racula Zachód.
Miejsca obsługi dla podróżnych są wyposażone w parkingi dla samochodów osobowych oraz ciężarowych i autobusów, a także w toalety, miejsca wypoczynkowe, place zabaw dla dzieci. Na niektórych z nich znajdują się także stacje paliw oraz restauracje.
Co jeszcze warto wiedzieć o drodze ekspresowej S3?
Idea budowy drogi przebiegającej równolegle do linii Odry oraz Nysy Łużyckiej powstała w połowie lat 30. XX wieku. W ciągu kolejnych 10 lat opracowano trzy koncepcje, jednak żadna z nich nie została wprowadzona do fazy projektowej.
Pomysł ten wracał kilkukrotnie, aż na początku przemian ustrojowych (lata 90.) budowa drogi stała się jednym z najważniejszych planów ówczesnego rządu. Część prowadząca z Lubawki do Szczecina była określana autostradą A3, a fragment Szczecin-Świnoujście drogą ekspresową. Przez kolejne dekady trasa ta była rozbudowywana i poddawana modernizacjom, aż uzyskała obecny stan.
Podsumowanie
- Odcinkowy pomiar prędkości to system mierzący średnią prędkość samochodów na określonym odcinku. Jeśli jest ona wyższa niż przewidują to przepisy, taka informacja trafia do Centralnego Systemu Przetwarzania i na jej podstawie wystawiany jest mandat.
- Odcinkowy pomiar prędkości na drodze S3 jest zlokalizowany w miejscowościach Sady Górne i Nowe Bogaczowice. Ma on długość 2 952 m w kierunku Legnicy i 2 447 m w kierunku Lubawki.
- Dopuszczalna maksymalna prędkość samochodu osobowego na dwujezdniowej drodze ekspresowej S3 to 120 km/h. Jednak w tunelu, w którym zastosowano odcinkowy pomiar prędkości, limit ten wynosi 80 km/h.
- Za przekroczenie dopuszczalnej prędkości grożą wysokie mandaty. Przepisy prawa przewidują wyższe kary w warunkach recydywy, czyli za popełnienie tego samego wykroczenia po raz kolejny w ciągu 2 lat.
- Droga ekspresowa S3 jest praktycznie w całości oddana do użytku. W budowie są dwa odcinki o łącznej długości 33 km Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn.