Przejazd autostradą to najczęściej spora oszczędność czasu. Ale czy pieniędzy? Niekoniecznie? Pokonanie niektórych odcinków oznacza konieczność wniesienia sporej opłaty. Dlatego może cieszyć informacja o tym, że od lipca 2023 darmowe autostrady w Polsce stały się faktem. Ale uwaga! Nie wszystkie takie drogi można pokonać bezpłatnie. Co zatem dokładnie się zmieniło? Wyjaśniamy.
- Darmowe autostrady w Polsce: czy to już fakt, czy zapowiedź?
- Bezpłatne autostrady w Polsce – które to i ile można zaoszczędzić?
- Za przejazd którymi autostradami w Polsce nadal trzeba płacić?
- Darmowe autostrady w Polsce: co ze środkami przedpłaconymi na e-TOLL?
- Bezpłatne autostrady w Polsce nie dla wszystkich
- Co warto wiedzieć?
Darmowe autostrady w Polsce: czy to już fakt, czy zapowiedź?
W Polsce jest dostępnych ponad 1800 km autostrad. Te drogi są zarządzane przez różne podmioty. Dlaczego to ważne? Ponieważ ten fakt przekłada się na koszt korzystania z nich, jak również sposób uiszczania płatności.
W maju 2023 roku rząd ogłosił wprowadzenie bezpłatnych autostrad w Polsce. Jednak na ten moment zmiana dotyczy jedynie odcinków państwowych. Natomiast te, które są zarządzane przez koncesjonariuszy prywatnych, nadal pozostają de facto płatne.
Co zatem się zmieniło?
- Od 1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dla samochodów osobowych i motocykli.
- Kierowcy tych pojazdów nie płacą także za przejazd A1, a zwolnienie obowiązuje przez cały 2024 r.
Natomiast pozostałe płatne odcinki autostrad nadal naliczają opłaty za przejazd i nie ulegnie to w najbliższym czasie zmianie.
Bezpłatne autostrady w Polsce – które to i ile można zaoszczędzić?
Które autostrady w Polsce są obecnie darmowe? Kierowcy motocykli i aut osobowych nie zapłacą za przejazd dwoma odcinkami które do tej pory były płatne.
A2 Stryków – Konin
Autostrada A2, nazywana też Autostradą Wolności przebiega równoleżnikowo przez centrum Polski – od zachodu na wschód. Opłaty były pobierane za przejazd odcinkiem Modła (Konin Zachód) – Stryków. Jego łączna długość to 103 km. Koszt jego przemierzenia to 9,90 zł.
A4 Wrocław – Sośnica
Autostrada A4 również przebiega z zachodu na wschód, ale na południu Polski. Funkcjonują na niej dwa płatne odcinki. Opłaty zostały zniesione na tym „Wrocławskim”, a dokładniej Wrocław-Sośnica. Do tej pory przejazd oznaczał łączny koszt 16,20 zł. Długość tego odcinka to 162 km.
Warto też podkreślić, że rząd zapowiedział, iż:
- nie zostaną wprowadzone opłaty na pozostałych autostradach zarządzanych przez GDDKiA;
- opłatami nie będą też obejmowane nowo powstające autostrady.
Pozostałe bezpłatne autostrady w Polsce
Poniżej znajdziesz listę pozostałych bezpłatnych autostrad w Polsce. 13 października 2023 r. otwarto ostatni fragment drogi A18, dzięki czemu kierowcy mogą korzystać z niej w całości bezpłatnie. Pozostałe autostrady, za przejazd którymi także nie trzeba płacić, to:
- autostrada A6 na całej długości (29,2 km), ze Szczecina do granicy z Niemiec, przedłużenie międzynarodowego szlaku drogowego E28;
- autostrada A8 na całej długości (22,7 km) – to Autostradowa Obwodnica Wrocławia;
- autostrada A18 ( 70km) – usytuowana w województwach lubuskim i dolnośląskim, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst do okolic Bolesławca (połączenie z autostradą A4);
- odcinki autostrady A2 (Poznań Zach. – Poznań Wsch., Sługocin – Żdżary, Łódź – Warszawa, Warszawa-Ryczołek);
- odcinki autostrady A4 (Jędrzychowice-Wrocław Bielany, obszar Gliwic, Gliwice Sośnica-Katowice Murckowska, Kraków-Balice – Korczowa)
Za przejazd którymi autostradami w Polsce nadal trzeba płacić?
W przypadku pojazdów osobowych do 3,5 t i motocykli w 2024 r. obowiązują jedynie 2 płatne odcinki autostrad.
Autostrada A1 Rusocin – Nowa Wieś
To odcinek, który liczy 152 km. Inaczej określa się go jako AmberOne. Jest on popularny m.in. wśród osób, które z centralnej i południowej Polski jadą na wakacje nad Morze Bałtyckie. Ministerstwo Infrastruktury zniosło opłaty za przejazd Amber One dla pojazdów kategorii 1 oraz 1A, czyli samochodów osobowych i motocykli. Zwolnienie to obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. do godz. 23:59. Nie ma oficjalnych informacji dotyczących tego, czy darmowe przejazdy będą obowiązywały także w 2025 r. Pojazdy ciężarowe za przejazd A1 na odcinku Rusocin-Nowa Wieś płacą maksymalnie 71 zł, natomiast pojazdy kategorii 5. (np. lawety) – 298,90 zł.
Płatności są przyjmowane gotówką, jak również za pośrednictwem kart debetowych, flotowych oraz systemu płatności elektronicznej AmberGO.
Autostrada A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko
To najdłuższy, a zarazem najdroższy płatny odcinek autostrady w Polsce. Jego łączna długość to 255 km. Droga przebiega z Konina, a zatem z centrum Polski na granicę z Niemcami w Świecku.
Za przejechanie tej trasy w całości w jedną stronę należy zapłacić:
- motocyklem 60zł;
- autem osobowym 102 zł;
- ciężarówkami – od 169 zł do 340 zł (decyduje liczba osi pojazdu);
- lawetami i innymi pojazdami kategorii 5. – 880 zł.
Opłaty są przyjmowane gotówką w złotówkach, euro i dolarach, jak również za pośrednictwem kart płatniczych i kart paliwowych.
Autostrada A4 Katowice – Kraków
Ten odcinek autostrady A4 prowadzi z Katowic do Krakowa i ma łącznie 60 km. Koszt przejazdu w jedną stronę jest również uzależniony od kategorii pojazdu. I tak:
- motocykle płacą 7 zł;
- samochody osobowe – 15 zł;
- ciężarówki inne pojazdy z kołami bliźniaczymi – od 27 do 46 zł;
- pozostałe pojazdy, np. lawety – 46 zł.
Płatności mogą być regulowane gotówkowo w dolarach, euro i złotówkach, a także kartami bankowymi oraz flotowymi. Dostępne są również systemy elektroniczne, w tym A4Go czy videotolling.
Darmowe autostrady w Polsce: co ze środkami przedpłaconymi na e-TOLL?
Wprowadzenie bezpłatnych autostrad w Polsce na dwóch omówionych powyżej odcinkach nastąpiło w bardzo szybkim tempie. Dlatego niektórzy kierowcy aut do 3,5 tony mogą się zastanawiać, co ze środkami przedpłaconymi na e-TOLL, które nie zostaną wykorzystane. Nie trzeba się o nie obawiać – można ubiegać się o ich zwrot. Można to zrobić np. za pośrednictwem aplikacji mObywatel albo przez Profil Zaufany.
Bezpłatne autostrady w Polsce nie dla wszystkich
Chociaż ta informacja już padła, warto ją powtórzyć i zwrócić na nią uwagę: darmowe państwowe autostrady w Polsce nie są bezpłatne dla wszystkich. Gdy mowa o odcinkach, na których 1 lipca 2023 r. zniesiono opłaty, to ta „abolicja” dotyczy jedynie kierowców pojazdów do 3,5 t. Oznacza to, że właściciele ciężarówek czy autokarów i innych pojazdów ciężkich nadal płacą za przejazd nimi. Płatności są realizowane przez wspomniany system e-TOLL.
Co warto wiedzieć?
- W Polsce jest ponad 1800 km autostrad, z czego obecnie tylko 469 km jest w pełni płatnych. To 3 odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy: A2 Konin – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków.
- Od 1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty za przejazd 2 odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA: A2 Stryków – Konin oraz A4 Sośnica – Wrocław. Zwolnienie z płatności dotyczy pojazdów lekkich do 3,5 t.
- Pojazdy ciężkie nadal wnoszą opłaty za przejazdy tymi odcinkami.
- Rząd zapewnia również, że wszystkie nowo powstające państwowe autostrady w Polsce będą darmowe i nie zostaną nałożone opłaty za przejazd tymi obecnie bezpłatnymi.
- Osoby, które nadpłaciły środki w systemie e-TOLL przed zniesieniem opłat na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA mogą uzyskać ich zwrot, np. za pośrednictwem aplikacji mObywatel czy Profilu Zaufanego.